background image
Zijn godvruchtige ontroering hield hem, zoals ook zijn gezellen,
zolang aan het Jezuskind geboeid, dat ik medelijden kreeg met de
andere dienaren buiten de grot die zo lang op hun beurt moesten
wachten.
151.
De ontboezemingen van de koningen en hun onderdanen waren
zeer aangrijpend en gekenmerkt door kinderlijke godsvrucht.
Terwijl zij op hun knieën vielen en hun geschenken overreikten,
spraken zij ongeveer als volgt: “Wij hebben zijn ster gezien en
en overwinnen. Men weet welk een tiran de ‘mode’ is: allen doen zo, dus
kunnen we niet anders dan ook zo te doen. Men denke hedendaags aan de
minirokken.
Welnu, men kan zeggen dat oudtijds in Perzië (en in bijhorend land Medië)
veelwijverij mode was.
Ook werd ze aangemoedigd door de natuurgodsdienst van de Perzen, het
Mazdeïsme.
***
Ziehier wat wij lezen bij Dapper in ‘Perzië’ in par. ‘Hoererij en Echt’:
“De Perzen van enig vermogen stellen zich niet tevreden met één vrouw,
doch houden van oudsher er meerdere en zelfs vele op na, welke het hun
dan vrij staat te verstoten. Oudtijds deden zij dit ook wel om van de
koningen premies voor de vele kinderen te winnen, maar hedendaags alleen
uit geilheid en seksuele aandrang.
Ook schamen zij zich niet over principes als dit:
Een almanak heeft na een jaar zijn dienst gedaan;
zo laat ook na een jaar uw vrouw maar gaan
en neemt een ander, wilt gij altijd feest,
want niemand een verjaard kalender leest.
In onkuisheid doen de Perzen voor niemand onder. In alle steden vindt men
bordelen; men zegt van koning Darius dat hij op zijn tochten 360 bijvrouwen
met zich meevoerde. Rijke kooplieden hebben in de steden waar zij een
affiliaal hebben, ook een vrouw, zodat zij daar ook een gezin en een thuis
hebben.
Mohammed, wiens al-koran de veelwijverij aanprijst als iets goeds en de
vleselijke lust deel doet uitmaken van het loon der gelukzaligen, heeft de
toestand in Perzië eerder verslecht.” (blz. 100, 114).
Fascikel 6
650