background image
toch begon de voorzegging in vervulling te gaan, die
Simeon haar gedaan had in de tempel, te weten, dat
een zwaard haar ziel zou doorboren, enz.
De H. Maagd was overmatig bedroefd en ernstig, maar ook sterk
en gegrondvest in de overgave aan God, want in al zijn woorden
was Jezus heilig en vol liefde.
‘s Avonds was er een groot gastmaal in het huis van Lazarus. De
Farizeeër Simon en enige andere Farizeeën waren er op
uitgenodigd. De vrouwen aten in een aangrenzende plaats.
Hoewel door een traliehek van de mannen gescheiden73, konden
zij de toespraak van Jezus horen.
73 Op het gescheiden-zijn van mannen en vrouwen staat reeds een nota in
fasc. 4, nr. 98, voetnoot 209. Op ieder vlak werd deze scheiding in acht
genomen; dit wordt ze nog hedendaags bij orthodoxe Joden en in de
muzelmanse wereld in alle omstandigheden: aan tafel, op wandeling, in
moskeeën en synagogen.
In de huizen van voorname families, in de tenten van voorname bedoeïenen
hebben de vrouwen een apart verblijf, zoals het reeds was ten tijde van
Abraham, gewoonlijk van achteren, soms ter zijde van het voorhof.
Een bezoeker wordt ontvangen door de heer van het huis, en zou een vrouw
zich in het huis bevinden, ze zou zich in het achterhuis terugtrekken in het
vrouwenverblijf. Zelfs wacht een wellevend bezoeker binnen te treden om
dit voor eventueel aanwezige vrouwen mogelijk te maken.
Mislin was reeds een hele dag in het huis van een Sjeick op de Libanon en
nog had hij de moeder of een enkele van de vier dochters niet gezien.
Vanaf de oudste tijden, zegt de geleerde Pareau, aten de vrouwen nooit
samen met de mannen. Nochtans kon, om een goede reden, van dit gebruik
afgeweken worden; het gebeurde ook dat de vrouwen de ene helft van een
zaal of zelfs van een lange tafel innamen, de mannen de andere.
Een man die een vrouw moet spreken, wordt in haar verblijf toegelaten en
daar wacht de vrouw gesluierd op hem. Gesluierd kan ze ook wel eens op
verlangen van een man in het voorhuis komen en mannelijke bezoekers
dienen aan tafel, zoals dit gedaan werd voor Mislin in het huis van Sjeick
Aboe-Fares. Deze gewoonten heersten in het hele Oosten: Turkije, Syrië,
Palestina, Perzië, Turkestan, Boekhara, enz. (en Noord-Afrika).
Fascikel 10
166