background image
Onder de talrijke aanwezigen waren ook enige Farizeeën, die alles
in het belachelijke trokken en zeiden: “Hij is misschien toch niet
de timmermanszoon, maar een onderschoven koningskind; wil Hij
misschien militanten rekruteren om Jeruzalem binnen te trekken?”
Zo’n plan vonden zij vreemd, hachelijk en onbezonnen.
Joannes ging nog door met alle aanwezigen heden in de
doopvijver van Jezus op het eiland te dopen; het waren meestal
mensen die zich later bij de Gemeente van Jezus aansloten; zij
traden in het water dat de bronrand omgaf en op deze rand stond
de Doper om hen te dopen.
Jezus echter verliet nu de doopplaats met zijn negen leerlingen en
enige anderen, die hier tot Hem gekomen waren. Lazarus en
Saturninus volgden; zij hadden op zijn bevel een zak met water

uit de eilandvijver gevuld en namen hem met zich mee. De

nwezigen
aa                vielen Jezus te voet en smeekten Hem nog bij hen te
willen blijven, maar Hij beloofde weer te zullen keren en
vertrok90.
90 Over heel dit heerlijk verhaal deze drie bemerkingen.
a)
Men lette er op hoe treffend alles overeenkomt met de drie
evangelieverhalen. Speciaal valt op dat de H. Geest op Jezus
neerdaalt, nadat Deze uit het water gestegen is.
b)
Het kwaad, de ondeugd, de boze geesten zet K., juist gelijk later de H.
Joannes Bosco, in de gedaante van walgelijke, vreselijke dieren,
monsters, insecten, enz.
Soortgelijke beschrijvingen als hier vindt men nog vooral in de nrs. 729,
1924.
Ook de H. Teresia gebruikt dezelfde beelden en spreekt van adders,
slangen, allerlei giftige dieren, die de ziel vergezellen tot in de eerste
verblijven van de ziel. Zie later nr. 1894.
c)
Treffende overeenkomst tussen Oud en Nieuw Testament.
Duley, O.P., de uitgever van een zeer ingekort werk van K. Emmerick
plaatst bij dit verhaal, deze mooie beschouwing:
“Men kan de overeenkomst niet ontkennen van het getal en de ligging
van de stenen met de beschrijving van de Kerk in de Apocalyps.
In dat boek wordt het Lam getoond midden tussen de 4 dieren, zoals
Fascikel 10
245