background image
een van de vruchtaandelen te staan, en die gedraaid had kreeg dit
aandeel als zijn prijs.
In het midden van de tafel stak een wijnstok, die vol
druiventrossen hing, boven een schoof tarwearen uit, die hem
omringde, en hoe langer de tafelschijf gedraaid werd, hoe hoger
de wijnstok en de bundel korenaren rezen.
De toekomstige apostelen en ook Lazarus speelden niet mee; ik
ontving hieromtrent de verklaring dat degenen die geroepen zijn
om anderen te onderwijzen, of die in wetenschap de anderen
overtreffen, aan het spel geen deel moeten nemen, maar de
wisselvalligheden van het spel gadeslaan, de ontspanning met
leerrijke toepassingen en raadgevingen kruiden en aldus het
nuttige aan het aangename paren.
In het spel nu dat Jezus ineengezet had, was het volgende zeer
wonderbaar en meer dan toeval: het lot dat ieder
speler ten deel viel, wees door zijn aard en
(symbolische) betekenis op de eigenschappen, hetzij
gebreken of deugden, van de winner, en Jezus legde
aan ieder van hen zijn lot naar de samenstelling
van de vruchten uit (zie commentaar bij nr. 385).
Elk lot werd een parabel op hem die het won, en ik
voelde dat zij met die vruchten ook een wezenlijke
genade bekwamen. Want gelijk zij allemaal elk in
het bijzonder getroffen werden door de woorden van
Jezus en zich tot het goede opgewekt voelden,
waarschijnlijk ook door het genot van de vruchten,
daar hun betekenis nu effectief in hen overging;
zo scheen toch wat Jezus aan iedereen over zijn
persoonlijk lot zei, voor alle anderen die er geen
zaken mee hadden, zonder bijzondere betekenis; het
leek hun alleen een aanmoedigend, waardevol
woord.
Fascikel 12
445