background image
Vooreerst dat Matteüs en Markus geen gewag maken van de aanvankelijke
goede gesteldheid der toehoorders, is niet juist: een enkel zinnetje is er aan
gewijd: Ze waren verbaasd en zeiden: “Waar heeft Hij die wijsheid en
wonderkracht vandaan?”
Lukas echter zegt duidelijker dat ze verbaasd waren over zijn liefelijke
woorden en Hem bijval betuigden.
Maar toch gaat ook Lukas vlug over naar hun veranderende gesteldheid,
terwijl K. die altijd in de zielen leest, ons een psychologische verklaring van
dit veranderen en van het hele gebeuren aan de hand doet; zo maakt ze ons
er ondermeer opmerkzaam op, dat hun eerste verwondering en
bewondering niet voortkwam uit werkelijke genegenheid, maar eerder
afgeperst werd door Jezus’ geweldige persoonlijkheid, welsprekendheid,
schriftuurkunde en eigen exegese.
Voeg er nog bij: de heftigheid en veranderlijkheid van de Oosterse psyche,
de slechte grondgesteldheid der Nazarethanen.
Ook volgt uit K.‘s verhaal dat de situering van het gebeuren in de tijd juister
is bij Lukas dan bij Matteüs en Markus.
Ook nog dat Lukas geen twee bezoeken van Jezus aan Nazareth
samentrekt en dat Matteüs en Markus dit eerder doen, aangezien zij bij dit
eerste voornaam bezoek van Jezus, melding maken van de enkele
wonderen die Jezus later te Nazareth toch zal doen.
***
De berg der afstorting is klaar getekend op grote kaart 2,
3 km ten zuiden van Nazareth. Hij is er aangeduid bij zijn Arabische naam
dj. Qafzeh, d.w.z. berg van de sprong.
Deze naam steunt op een pure legende, die meerdere varianten vertoont en
volgens welke Jezus, om zijn vijanden te ontgaan, van de ene bergtop
rechts (niveau 397 m) over het ravijn heen naar de tegenoverliggende top
(niv. 392 m) gesprongen zou zijn.
***
In het voorgaande werd ook meerdere malen Groot-Sefforis genoemd in
verband met de alleen-liggende school of synagoge (zie nr. 586).
Over deze laatste kan men de gegevens herlezen of herzien steeds in fasc.
9, nr. 215, voetnoot 17.
Over Groot-Sefforis in fasc. 1, nr. 13, voetnoot 29.
***
Fascikel 15
917