background image
nog niet zo geestdriftig als Andreas en meer andere op dit
ogenblik doch hij was vol ootmoed, geloof en liefde en toch nog
vreesachtig, verlegen en gehecht aan zijn bezigheden. Eenvoudig
als hij was, vond hij al zijn genoegen in zijn beroep. (Mooie
karakterontleding, cfr. Joa. 21, 3)
Massagenezingen en werken van
barmhartigheid.
612.
Jezus ging uit de woning van Petrus over de berg in de richting
van het noordelijk einde van Betsaïda292. Geheel deze weg was
met zieke heidenen en Joden bezet. Nochtans waren zij
gescheiden en de melaatsen verre van de overigen afgezonderd;
het waren blinden, lammen, stommen, doven, jichtigen en vooral
vele waterzuchtige Joden.
292 Hier zien wij Jezus op de plaats gekomen, waar Hij later nog menigmaal
vele zieken zal genezen (zie ook kaart hierna). Later zullen wij de plaats wat
nader beschrijven.
Men ga vanaf de heuvel Oreimeh een weinig in noordwestelijke richting.
Geleidelijk gaat deze heuvel, na een smalle pas, steeds hoger.
Men doorkruist het dorp van Serobabel, de hoofdman van Kafarnaüm,
waarvan men in de ruïnes of khirbet’s el-Koer en Koreibeh resten vindt.
Daarna komt men op een effen dieper plaats met een niveau van 75 m.
Ze heet Merdj Tebat; er is daar aangetekend: leerheuvel, een geschikte
plaats voor een menigte om te kamperen.
Daarna gaat de berg verder omhoog. Ten oosten van die plaats heeft men
de bijwadi van de w. Djamoes. Een eind ver dient deze bijwadi, daarna de
heuvel om van Kafarnaüm naar het dorp van Serobabel en verder naar
Betsaïda te gaan.
Op de heuvelhellingen van het dorp en in de bijwadi zijn de tuinen en
bochten die K. hier vermeldt. Elders zal ze zeggen: het is een aangename
wildernis. De plaats Merdj Tebat (= leerheuvel) is het centrum van de
volksbijeenkomsten hier rond Jezus.
Fascikel 16
968