background image
klederen en deksels. Iedereen ontving zijn geschenken van zijn
vrienden en stond daar weer een deel van af aan de armen347.
De aanwezige Rekabieten regelden en inspecteerden de gehele
handeling en haar verloop; zij zagen toe en observeerden wat en
hoe eenieder met de armen deelde; zij hadden drie rollen, waarop
zij de milddadigheid van elke gever buiten zijn weten
aantekenden.
- De eerste rol heette ‘het boek des levens’;
- de tweede ‘de Middelweg’;
- de derde ‘het boek van de dood’.
De Rekabieten oefenden meer zulke ambten uit: overigens deden
zij ook in de tempel dienst als deurbewaarders, rekenmeesters of
boekhouders en vooral als zangers (I Kron. 2, 55). Op het feest
van heden werden zij door deze bediening druk in beslag
genomen.
Als geschenk ontving Jezus heden te Betaramfta klederen, deksels
en geld en dit alles liet Hij aanstonds aan de armen uitdelen.
347 Nieuwjaargeschenken. – Het geven van geschenken op het Poerimfeest
(fasc. 13, nr. 427, voetnoot 190), welk feest in Perzië ontstond, is
vermoedelijk een navolging van hetzelfde gebruik dat de Perzen op
Nieuwjaar onderhielden.
Het Poerimfeest en het Perzische Nieuwjaar vielen ook ongeveer samen,
het joodse (burgerlijk) Nieuwjaar komt 15 dagen na Poerim.
Ook bij de Joden was het geven van geschenken op Nieuwjaar in gebruik.
Terwijl het echter in Perzië minder de rijken waren die iets aan armen en
noodlijdenden schonken, dan minderen aan hooggeplaatsten en overheden,
werden de geschenken in Israël eerder gegeven aan hulpbehoevenden om
godsdienstige motieven.
Natuurlijk kwamen in beide landen gastmalen en vermakelijkheden daarbij te
pas.
Fascikel 17
1208