background image
Segola’s dochter, die van Aäron en haar moeder bij haar huwelijk
een rijke uitzet kreeg en vooral vele schatten uit Egypte had
meegenomen, volgde de Israëlieten en trouwde nog gedurende
hun tocht met een andere. Zij sloot zich later bij de Midianieten
aan, meer bepaald bij het geslacht van Jetro; haar nakomelingen
vestigden zich nabij Abila, zij woonden daar in tenten en haar lijk
werd daar in een graf gelegd.
Eerst na de tijd van Elias werd Abila gebouwd en pas tóen kozen
haar nakomelingen zich hier een vaste woonplaats want ten tijde
van Elias zag ik de stad niet: ze zal dus vroeger eens verwoest
geworden zijn.
Er waren hier nog 3 families van haar geslacht; ik herinner me
vaag dat zij een deel van haar schatten liefdadig aan de opbouw
van de stad heeft besteed.
Nu herinner ik mij, wat ik zo-even niet juist meer wist: de
dodenoefening werd gehouden ter gedachtenis van de dochter van
Segola; haar gebalsemd lijk werd hier na de woestijntocht
begraven. De vrouwen gaven oorhangers en andere juwelen aan
de levieten tot gedachtenis aan haar ten geschenke.
Jezus prees deze vrouw en gaf op de leerstoel een
lofrede op de milddadigheid van haar moeder
Segola ten beste; de vrouwen hoorden toe achter de mannen.
Bij de maaltijd in de bad- en lusthof waren zeer vele armen, en
ieder gast moest eerst met een deel van zijn portie een arme
bedienen353.
353 Abila. – Dit Abila is geen Bijbelse stad.
Als Segola, of misschien beter haar dochter, de stad na de aankomst der
Israëlieten heeft helpen bouwen, kon ze in de tijd van Elias, zowat 5 eeuwen
later, reeds weer verwoest zijn.
***
Fascikel 17
1221