background image
Terwijl Elias bij de weduwe van Sarepta was, leefden zij niet
alleen van de vermenigvuldigde olie en het meel, maar ook nog
van andere spijs, die een raaf hun dikwijls aanbracht (I Kon. 17,
7-24).
Ik zag Jezus nog met de levieten naar de spelonk van Elias gaan.
Op de oosthelling van het dal, onder een ver overhangend
rotsblok was een smalle rotsbank, waarop hij onder de
overhangende rots, als onder een dak, geslapen had.
Toen met het begin van de sabbat van 4 Tisri, de vastendag van 3
Tisri ‘s avonds uit was355, werd een maaltijd in de hof van de
baden gehouden; hiervan kregen de armen nogmaals ruimschoots
hun aandeel.
724.
25 september. –
Heden morgen zag ik Jezus in de synagoge leraren
en daarna zieken genezen.
De pelikaan houdt zich op aan de randen van wateren, beken, moerassen, is
schuw en moeilijk te benaderen en te observeren. Vandaar dat uit gebrek
aan nauwkeurige waarneming en kennis de mening ingang vond en lange
tijd geheerst heeft, dat hij, wanneer hij geen voedsel voor zijn jongen vond,
zijn eigen borst openreet en ze voedde met zijn vlees en hartenbloed.
Zo werd hij in de christelijke symboliek een beeld van de Heiland, die
zijn kinderen spijzigt met zijn eigen vlees en bloed in de Eucharistie.
Dat zich bij de bestendige beek Qoëilbi pelikanen ophielden, is iets
natuurlijks. Nochtans spreekt de H. Schrift van ‘raven’, die Elias voedden,
en toch is hiermee K.’s bewering te verzoenen.
Immers, ze verzekert dat Elias, in zijn volgend verblijf te Sarepta, niet alleen
leefde van de olie en het meel van de weduwe, maar ook van het voedsel
dat een raaf hem bracht.
Zo kan de H. Schrift de 2 soorten vogelen in één naam samengevat hebben.
355 Nogmaals wordt een feest sabbat genoemd. –
Doch welk feest? Op 4 Tisri noteert de joodse kalender er geen.
Mogelijk is hier sprake van een lokaal feest voor Segola of dodenfeest.
Fascikel 17
1227