background image
Deze morgen was Jezus bij de ouders van de gewezen blinde;
deze had Jezus ontboden en Hem erheen gebracht. Het zijn
Essenen, van het soort dat in het huwelijk leeft; het zijn verre
bloedverwanten van Zakarias van Hebron; zij zijn aangesloten bij
de Essenergemeente van Masfa (Mizpa) (bij Bethlehem); zij
hebben nog enige andere zonen en ook dochters; de genezene is
de jongste; zij wonen in een afgezonderd deel van de stad en in
hun buurt wonen nog meerdere, aan hen verwante
Essenerfamilies; zij bezitten op de heuvelhelling schone
afgetuinde akkers; ze zaaien alleen tarwe en gerst, geen rogge; zij
Een goedkope oplossing in een thans veel verspreide Nederlandse
Bijbelvertaling is deze: “Salomo en heel het volk vierden het feest 7 dagen
en de 8e dag liet Salomo het volk heengaan naar huis.”
Dit vervalst de tekst en verkracht de waarheid.
Op grond van K.’s verhalen mogen wij aan die schriftuurwoorden de
betekenis toekennen:
“Salomo vierde met het volk
-
7 dagen het loofhuttenfeest,
-
7 dagen het tempelwijdingsfeest.
14 dagen duurden de feestelijkheden en op de 8e dag, de octaafdag, die
octava, van het loofhuttenfeest werden de plechtigheden besloten en
mochten de mensen huiswaarts keren.”
***
Toch zijn er ook die deze oplossing hebben vermoed.
Zo noteert een joods kalender bij 22 Tisri:
“Op grond van I Kon. kan men met waarschijnlijkheid aannemen dat op deze
octaafdag (van Loofhutten) het inwijdingsfeest van Salomo’s tempel viel.”
Deze waarschijnlijkheid is nu voor ons zekerheid.
De genoemde waarschijnlijkheid volgde ook hieruit, dat men uit I Kon. 8, 2
kon gissen dat het volk naar Jeruzalem gekomen was eigenlijk voor het
Loofhuttenfeest en dat Salomo deze gelegenheid waarnam om zijn tempel in
te wijden.
Flavius Josephus bepaalt en verhaalt nog duidelijker dat Salomo het
inwijdingsfeest van zijn tempel wilde vieren samen met het Loofhuttenfeest
(Ant. II, 24). Duidelijker had hij kunnen zeggen dat Salomo het
tempelwijdingsfeest liet aansluiten bij het Loofhuttenfeest.
Fascikel 18
1331