background image
Ik zag dat beide partijen bloed uit de ringvinger in een glas wijn
lieten druipen en het dronken, dat zij ringen wisselden en nog
andere gebruiken onderhielden. (cfr. fasc. 12, nr. 382, laatste
alinea).
Na de synagogedienst begon de bruiloft met dans, maaltijd en
spel, waarop Jezus en de leerlingen uitgenodigd werden; ze had
plaats in het feesthuis, een prachtig openbaar gebouw dat met
zuilen ondersteund was.
De huwelijksparen waren niet alle uit de stad; verscheidene,
waaronder ook arme, waren uit nabijgelegen dorpen, allen vierden
hun bruiloft heden hier gezamenlijk, omdat zij, op de tijding van
Jezus’ bezoek, dit met elkander zo hadden afgesproken. Een deel
van de jonge mannen en der ouders waren tegenwoordig geweest
bij Jezus’ prediking in Kafarnaüm. De lieden waren hier in het
algemeen goed van aard, menslievend en de bruiloften der arme
paren werden nu door die van de rijken luisterrijker en nochtans
beterkoop.
Ik bemerkte dat de gasten zekere giften brachten498 en dat ook
Jezus voor zichzelf en zijn leerlingen geld ten geschenke gaf,
maar zij stuurden het Hem, met toevoeging van enige korven fijne
feestbroden, naar zijn herberg terug. Aanstonds liet Hij daar
alles onder de armen uitdelen.
Hier had in het begin een bruiloftsdans plaats; het ging er zeer
matig toe en met langzame schreden; de bruiden waren gesluierd;
de paren stonden tegenover elkaar, en elke bruidegom danste
eenmaal met elke bruid; zij raakten elkander niet aan, maar vatten
498 Giften. – In een uitvoerige beschrijving van de huwelijksgebruiken in het
Overjordaanse onder de bedoeïenen, zegt P. Gerrits: “De bruidegom zit nu
te midden van zijn vrienden op een tapijt en ontvangt verschillende
geschenken.” (‘t H. Land, 3e jg. blz. 93).
Fascikel 21
1817