background image
heilige doop in de tijd van het paaslam, dat de voorafbeelding was
van het avondmaal en van Jezus verlossingsdood560.
‘s Morgens heeft Jezus ook enige mensen genezen vóór
de tempel, waar de verkopers staan. (Bedoeld kan zijn de wijk
helemaal buiten de omheiningsmuur, of bij de oostelijke ingang
binnen onder de zuilengang van Salomo, of wat waarschijnlijkst
is, vóór het Hiëron of binnenste gebouwencomplex, op het
voorhof van de heidenen).
Het feest Ennorum.
1052.
Na dit wonder ging Jezus met de leerlingen in een synagoge op de
Tempelberg, waar ook Nikodemus en de andere vrienden de
(opening van de) sabbat (op vrijdagavond, begin van 25 januari)
vierden. Jezus nam hier het woord niet, maar bad en
luisterde toe naar de sabbatlezing, zoals de anderen.
Men las de geschiedenis van de Uittocht uit Egypte en van de
doortocht door de Rode Zee, en ook over de profetes Debbora
(Ex. 13-15; Recht. 4-5).
Ook werd een triomflied op de doortocht door de Rode Zee
gezongen en daarin werden één voor één alle weldaden vermeld,
welke God aan de Joden had bewezen, zowel aan hun godsdienst
als aan de tempel.
In dit uitvoerig gezang werden alle kledingstukken en sieraden
genoemd, die God op de berg Sinaï had geopenbaard en
560 Verlossingsdood. – De betekenis zal eenvoudig zijn: de vijver was een
voorafbeelding van de doop in de tijd van het paaslam, d.i. in het Oude
Testament, zoals het geslachte paaslam er een was van Jezus’ dood.
Deze gedachte over de voorafbeeldende, zinnebeeldige betekenis van de
vijver is reeds gegeven in nr. 1048, voetnoot 557.
Fascikel 22
1999