background image
Vele Farizeeën en Herodianen waren eveneens aanwezig, doch zij
waren vol gramschap en verbittering en ook was synagoge vol
genezenen. Daar waren ook alle leerlingen en verwanten van
Jezus, en zowel de burgers van Kafarnaüm als de talrijke
vreemdelingen waren vol eerbied en bewondering voor Jezus, en
dus waagden de Farizeeën het niet Hem zonder een schijn van
reden te storen; zij waren eigenlijk meer uit trots en na-ijver
gekomen, namelijk om te tonen dat zij Hem niet vreesden, dan om
Hem ernstige weerstand te bieden; zij voelden zich immers niet
tegen Hem opgewassen, en ook hadden zij de lust verloren om
Hem in het openbaar tegen te spreken, omdat zijn antwoorden hen
dan dikwijls voor al het volk met schaamte overdekten. Na Jezus’
heengaan echter zochten zij de mensen op alle manieren van Hem
af te trekken door leugen en laster tegen Hem uit te strooien.
1078.
Doch zij wisten nu dat de man met de verdorde hand daar
tegenwoordig was en ze wilden Jezus beproeven of Hij op de
sabbat genezingen zou doen, om Hem dan te kunnen aanklagen en
beschuldigen. Daar zij niets van belang in zijn gedrag konden
ontdekken, dat berispelijk was, tenzij dan in hun ogen zijn
sabbatschendingen door genezingen – hoewel zij zijn opvattingen
hierover sedert lang kenden – kwamen zij telkens weer met
hetzelfde bezwaar voor de dag; het was alsof zij zijn mening
hieromtrent nog nooit gehoord hadden, en Jezus gaf hun met
een oneindig geduld meestal weer hetzelfde
antwoord.
Verscheidene Farizeeën vroegen Hem dus: “Is het geoorloofd op
de sabbat zieken te genezen?”
Jezus die hun bedoeling wel kende, riep dan de man
met de verdorde hand naderbij. Deze kwam en Jezus
plaatste hem nu in het midden en vroeg hun: “Is het
geoorloofd op de sabbat goed te doen of kwaad te
Fascikel 22
2058