background image
waardig gebed gedaan hadden (cfr. Joa. 16, 24);
en toen zij zich daarover verontschuldigden, wees Hij er hen op
dat zij, gelijk Ezaü, baden om het vet van de aarde,
doch dat zij, gelijk Jakob, moesten bidden om de
dauw van de hemel (cfr. Gen. 27, 28-29), dat zij niet om
geestelijke goederen, noch om de zegen der
verlichting baden; dat zij niet baden om het Rijk
Gods volgens Gods bedoeling en wil, maar gelijk zij
het zich voorstelden en dat zij tijdelijke voordelen en
geruststelling, verzekering verwachtten.
De zienster vertelde nog, doch te verward dan dat het
weergegeven zou kunnen worden, een groot visioen dat haar
verleend werd in aansluiting bij Jezus’ leer over het gebed.
Daarin werd haar geopenbaard en aangetoond de
vele onvolmaaktheden, heden ten dage, zowel van
het openbaar als van het privaat gebed.
Daarna beschreef zij nog verscheidene steden in dit gewest en
maakte in het bijzonder gewag van een vestingstad, die van
zwarte steen was gebouwd en zich boven het Jordaandal verhief.
Zij zei erover: Ze ligt ten noordwesten (ten noorden) van Safed in
het gebergte. Ten westen van dit gebergte en in de schaduw
ervan, ligt, zich naar het zuiden uitstrekkend, een streek woest
land, het land Kaboel, meen ik; het is rijk aan steden; ze zien er
zeer wonderlijk uit, bijna gelijk een grote vloot van schepen, want
de dakterrassen der huizen staan vol staakwerk, waarop doeken
uitgespannen zijn578.
578 Kedes = Kedes-Neftali = Qadis = Qades. – De stad van zwarte steen,
uitstekend boven het Jordaandal is Kedes, ook genoemd Kedes-Neftali,
omdat ze in het stamgebied van Neftali gelegen is.
De zwarte steen is de basaltsteen, waarin ook vele Oostjordaanse steden
gebouwd zijn. De stad heeft haar oude naam bewaard en heet Qadis,
Fascikel 23
2114