background image
De allerheiligste Maagd was hier reeds. Zij en Magdalena hadden
de kransjes gemaakt, die de lammeren om de hals gehangen
werden616.
Jezus was juist kort vóór de sabbat aangekomen en vierde (‘s
avonds) de rustdag met alle overigen in een zaal (nl. de
huissynagoge). Hij was zeer ernstig en sprak bij deze
gelegenheid enige zeer inslaande woorden.
Hij las hierop de sabbatlezing voor en leerde erover.
Daarna, onder de maaltijd, zegde Hij nog veel over
het paaslam en zijn toekomstig lijden. Ik meen dat Hij
hier het paaslam zal eten.
Dit bevel was alleen van kracht in Egypte. Later gold het niet meer en ook in
de andere dagen tussen 10 Nisan en het feest op 15 Nisan mocht men het
paaslam afzonderen. Maar vele Joden bleven dit op 10 Nisan doen, naar
het voorbeeld van hun vaderen in Egypte. Zo geschiedde het ook hier bij
Lazarus. Men bewaarde het in een grastuintje of grasbed of -perk.
616 Kransen. – Het was een gebruik offerdieren met kransen te tooien.
Hierna ziet men afbeeldingen van offerdieren met kransen uit de oude
geschiedenis.
Twee priesteressen doen twee stieren een krans om de hals (uit D.B.
Jupiter; zie ook D.B. Sacrifice, Couronne.)
In Handelingen, 14, 12 lezen wij: “Een priester van Zeus bracht stieren en
kransen.”
Een commentator vult dit aan als volgt: om de slachtoffers te tooien en zelfs
ook de altaren, de beelden en de priesters, zoals Tertullianus zegt: “De
deuren, de offerdieren, de altaren, de bedienaars en de priesters werden
gesierd met een kroon.”
Vele klassieke schrijvers, b.v. Ovidius, Lucianus, Vergilius, Herodotos,
Diodorus van Sicilië, maken toespeling op dit gebruik; zie ook D.B.
Couronne.
Bij de Mohammedanen bleef dit gebruik bewaard. Zie b.v. hierover: ‘t H.
Land, 1e jg. 68; Morton: Langs Bijbelse paden, blz. 272.
Fascikel 23
2234