background image
- De derde verschijning sprak niet, was minder lichamelijk en
deed meer denken aan een geest; het was Malakias630.
Hier werd ik wakker van het hoesten.  
Ik hoorde Mozes en Elias Jezus begroeten, waarop Jezus met
hen over zijn lijden en de verlossing sprak (Lk. 9, 31).
Hun samenzijn kwam mij voor als iets geheel normaal en
natuurlijk, omdat ik aan die bovennatuurlijke helderheid reeds
gewoon was.
Mozes en Elias verschenen niet zo oud en afgeleefd, gelijk zij de
aarde verlaten hadden; zij waren bloeiend en jong.
Mozes, groter, ernstiger, majestueuzer dan Elias had op het
voorhoofd als 2 uitwassen (bulten of knobbels), en hij droeg een
lang gewaad; hij zag eruit als een zeer beslist, karaktervast man,
als een strenge zedenleraar en wijs wetgever, zeer rein, edel,
rechtschapen en eenvoudig.
1196.
Mozes zei tot Jezus, hoe verheugd hij was Hem te zien, die hem
en zijn volk uit Egypte verlost en weggeleid had en nu een 2e
maal wilde verlossen. Hij maakte gewag van vele
voorafbeeldingen uit zijn tijd en sprak zeer diepzinnig over het
paaslam en over het (erdoor voorafgebeelde) Lam van God.
Elias verschilde veel van Mozes; hij was fijner van gestalte,
aanminniger (= lief, bevallig, beminnelijk) en ook aangenamer om
te aanschouwen; maar beiden verschilden nog meer van de
630 Malakias zag er als het ware minder lichamelijk uit. – Naar het zeggen
van sommige heilige vaders beschouwden vele Joden Malachias als een
engel, doch ten onrechte.
Nochtans, een naam, vooral wanneer God hem heeft opgelegd, is vaak de
uitdrukking van een eigenschap, een genade of zending, zodat wij mogen
aannemen dat deze opmerking van K. niet geheel zonder grond is, bijgevolg
dat die profeet zich meer in gans geestelijke sferen en geheimen bewoog,
aangezien het hem gegeven is geweest door te dringen in de mysteriën van
de Eucharistie en deze te voorspellen; zijn naam betekent ‘ENGEL’.
Fascikel 24
2288