background image
met hetzelfde antwoord, zoals Hij gewoon was.  Dit volgens 
Brentano.  
Wij echter zijn van mening dat hier bij K. hetzelfde geval bedoeld is 
als bij Mt. 12, 1‐8.  Immers de evangelisten volgen niet altijd de strikt 
chronologische orde; zij plaatsen het arenplukken, zoals gezegd, 
vóór de genezing van de man met de verdorde hand.   
Welnu deze genezing had volgens K. plaats op 31 januari of 14 Sebat 
(fasc. 22, nr. 1077).  Welnu in januari kan het arenplukken niet 
gebeurd zijn, want in de winter is er geen oogst, wel echter reeds in 
april, waarin men reeds vroegrijp koren aantreft.  In de tempel 
werden zelfs de graan‐eerstelingen geofferd.  
Van Dotaïn naar Kafarnaüm. – Afwijzing van de
jongeling van Jericho.
1202.
10 april. –
Jezus leerde deze morgen nog in Dotaïn en
omstreken en ontving ook verscheidene terugkerende
leerlingen.
‘s Namiddags ging Hij, de rechte weg volgend, naar Kafarnaüm,
waar de teruggekeerde paaspelgrims luisterrijk ontvangen en
begroet werden634.
634 Paaspelgrims feestelijk onthaald. – Dit gebruik terugkerende pelgrims
plechtig in te halen is nog behouden bij de Mohammedanen: “Op de dag van
hun terugkeer staan de thuisgebleven mannen bijeen op de asbelt van het
dorp, de vrouwen staan op de daken heel de dag te turen of hun verwanten
nog niet in aantocht zijn om dan bij behouden thuiskomst feest te vieren,
want niet zelden komen bedevaarders van Mekka onderweg om van hitte,
vermoeienis of, anders.” (‘t H.L. 1e jg. 71).
Een vrouw uit Mostaganem, Algerië vertelde: “De terugkerende
Mekkagangers worden bij hun aankomst feestelijk onthaald; zij zijn acht
dagen het voorwerp van allerlei attenties en voorkomenheid van de kant
hunner co-religionairs; bovendien hebben zij recht op de titel van ‘hadj’, een
Fascikel 24
2305