background image
aanvaardde dan een maaltijd van de vrouw. De zaal
en de maaltijd waren juist ingericht, geschikt en geregeld, gelijk
bij Jezus’ eerste bezoek.
Het riet met (de trossen als) druiven, dat ik bij dit eerste bezoek
zag, groeit bij Sarepta.
1240.
Terwijl Jezus aan tafel aanlag, goot de dochter van de weduwe
een flesje welriekende zalf op het hoofd van Jezus uit. De moeder
begiftigde Hem nog met kostbare klederstoffen, gordels en
driehoekige goudstukken, en de dochter met goudstukken die met
een kettinkje aan mekaar geregen waren. Moeder en dochter
willen zich uit hun zaken terugtrekken; ze zijn nu reeds tot het
Jodendom overgegaan. De leraren van deze Joden, die bekenden
waren van Zakarias van Hebron, zijn ten tijde van Joakim en
Anna uit het gewest van Hebron naar hier gekomen en hebben er
de Joden geheel hervormd en de oude tucht en vrome levenswijze
bij hen hersteld673. Nu maken zij verscheidene voorbeeldige
families uit en door hen zijn de Syrofenicische vrouw en al haar
onderhorigen met de Joden verenigd geworden.
Jezus bleef niet lang aan tafel; Hij ging spoedig onder de
aanwezigen rond, en kwam ook bij de talrijke armen, die hun deel
van de spijzen ontvingen; Hij gaf hun nog geschenken en
aan enige zieken de genezing.
673 We lezen dat de Syrofenicische vrouw van Ornitopolis zich aansloot bij
de vrome Joodse gemeenschap aldaar, Esseens gevormd door
godsdienstleraars uit Hebron, bekenden van priester Zakarias. We weten
reeds uit fasc. 3, nr. 77 dat Zakarias in feite de overste was van de priesters
in Hebron en Joetta.
Fascikel 24
2396