background image
Van hier ging Jezus opnieuw naar de waterleiding en sprak met
de stadsoversten over de afwerking en inrichting van
een doopvijver die nu bijna klaar is; alleen is er nog geen dak
over aangebracht en geen water ingelaten; zij moesten ook nog
eerst het water van de heidenen vragen of kopen; het komt van de
waterleiding; deze is hier in de vlakte slechts één verdieping hoog
en heeft aan beide zijden waterbakken; het water komt met de
leiding uit het westen uit het gebergte (nl. van de bron in de buurt
van Chytrus, een paar uren ten noorden van de hoofdstad
Nikosia). De nieuwe badvijver waarin gedoopt zal worden, heeft
meer dan vier hoeken, men daalt er met trappen in af. Rondom
zijn komvormige uitdiepingen, waarin water gevloeid komt, als
men in de middelste vijver een handboom beweegt of er op duwt.
De hele inrichting is met een wal omringd, waaraan ook een
mooie leerplaats grenst en deze is met tentdaken overspannen.
Hier waren vele Joden en ook heidenen verzameld en Jezus
kondigde aan dat Hij morgen hier degenen zou
onderrichten, die verlangden de doop te ontvangen.
Hij hield een korte redevoering. De Joden die Hem
volgden, spraken veel over Elias en Elizeüs; ik meen dat oudtijds
deze profeten hier geweest zijn.
Op Jezus’ weg hierheen stonden hier en daar joodse vrouwen met
scharen van kinderen, op wie Jezus strelend zijn hand
legde en die Hij dikwijls ook tot zich trok en zegende.
Ook stonden daar, doch afzonderlijk, verscheidene heidense
leermeesteressen of moeders met gele sluiers, vergezeld van
bevallige slanke meisjes en van knaapjes, de laatste gescheiden
van de eerste, en Jezus zegende hen gezamenlijk in het
voorbijgaan op enige afstand.
Fascikel 24
2434