background image
verantwoordelijkheid van de joodse partij en op de
waakzame opleiding der kinderen in deugd en
godsdienstigheid. Hij spoorde allen aan tot het
waarnemen en benuttigen van de tijd der genade,
tot de boetvaardigheid en tot de doop.
Daarna genas Jezus de zieken en nam de maaltijd
bij Barnabas.
Hierop gingen zij met Hem naar de andere zijde van de stad
(noordzijde), waar zich enorm lange bijenstallen tussen zeer grote
boomgaarden en bloementuinen bevinden. In de nabijheid ligt
ook een bron en een klein meer700. Jezus leerde en vertelde.
Daarna gingen zij in de stad naar de synagoge,
waar de lering over het offer (of bijdrage tot de
Tabernakel) en de Belofte gesloten werd.
Hier waren enige geleerde, reizende Joden, die Jezus allerlei
ingewikkelde vragen voorlegden, die Hij oploste; zij hadden een
slechte bedoeling: het ging over gemengde huwelijken, ook over
Mozes die vele mensen had laten neersabelen en over Aäron en
700 Jezus gaat met zijn gezelschap naar de imkerij van Chytrus. – Heel het
eiland, maar vooral Chytrus was eertijds vermaard om de kwaliteit van zijn
honing (cfr. na nr. 1282, Eiland Cyprus).
In de buurt kwamen zij bij een bron en een klein meer.
Op de grote Cyprus-kaart in het werk van Dapper ‘Cyprus’ is dit meertje
aangetekend.
De bron door K. hier vermeld, draagt de naam Kefalovrysso.
Wij lezen erover in het boek ‘Chypre d’Aujourdhui’ van Marina Sacopoulo,
blz. 85: “De mooie bron van Kythrea, Kefalovrysso geheten, voorzag oudtijds
Salamis van water door een waterleiding van 40 km lang; van deze leiding
bestaan nog steeds overblijfselen. Ze voedde ook Nicosia, doordat ze
watermolens onderhield, die aan de hoofdstad het meel leverden.
Ook heden doet ze nog meerdere molens draaien en begunstigt het
schildersambacht, voorziet van het nodige sap de beste olijven van het land.
Van zijn overlommerde boorden loopt een wondermooie weg noordwaarts
over het gebergte, doorkruist een woud en verbindt de middelvlakte van het
eiland met de kustvlakte …”.
Fascikel 25
2518