background image
gedoopt en geheeld en alles is hun tamelijk goed gelukt. De
hoofdman van Kafarnaüm en andere vrienden hebben hen
dikwijls tegen de Farizeeën verdedigd.
Ik meen dat Jezus binnen een twaalftal dagen met hen weer zal
samenkomen (nl. op 5 juni, nr. 1373).
Merkuria en het heidense dodenfeest.
1351.
Ook een gehandicapt kind van Merkuria, dat zij in de
afschuwelijke tempeldienst ter wereld gebracht had, was de
offerdood gestorven. Dit zweefde haar nog gedurig voor de ogen
en dit droeg tevens bij tot haar bekering. Dit offeren van zulke
kinderen was weer heimelijk ingeslopen, nadat het reeds vroeger
afgeschaft was733. Maar de tegenwoordige landvoogd van
Salamis had eindelijk de afschaffing radicaal doorgevoerd en dit
dodenfeest ter gedachtenis aan de slachtoffers en aan de eerste
afschaffers van het mensenoffer weer in voege gebracht, en wel
op verzoek van Merkuria, die vroeger zondige betrekkingen met
hem onderhouden had.
Voor de zielen van de kinderen droegen zij de kussens in de
grafkelder en de offervuren met de vogelen werden voor hen ter
ere van de godin ontstoken en geofferd. Merkuria, van haar
dochters vergezeld, weende ontzettend in de spelonk bij de
lijkvaas of as-urne van haar kind. De smart, het verdriet, de
onvoldaanheid, het heimwee (naar beter) verscheurden haar hart;
zij had aan Jezus laten vragen of zij dit feest mocht bijwonen en
733 Afschaffing van mensenoffers. – Bij de nota in fasc. 25, nr. 282, voetnoot
695, kan nog het volgende worden gevoegd:
“De gewoonte om aan Agraulos in de maand Afrodisium een mens te offeren
heeft geduurd tot de tijd van Diomedes. Defilus, koning van Cyprus, die
leefde ten tijde van de godgeleerde Seleukus, heeft het mensenoffer in dat
van een os of stier veranderd.” (Porfirius, Eusebius, Cyrillus, Theodoretus,
zie bij Dapper, Cyprus, blz. 27).
Fascikel 26
2631