background image
Zij roeiden echter in volle zee terug, want in de ingang van de
bocht of baai was een zeegevecht aan de gang. (Zodra ze,
komend uit het noordwesten Ptolemaïs voorbij zijn, bemerken zij
het gevecht). Een groot schip leverde slag tegen meerdere kleine
schepen; het grote overwon en de kleine moesten vluchten en ik
zag verscheidene doden in het water geworpen worden.
Toen de schepen van Jezus nader bij de vechtende
schepen kwamen, hief Jezus de hand op en maakte
een zegenend gebaar naar de strijdende partijen, en
hierop verwijderden ze zich spoedig van elkander.
Zij zagen de schepen van Jezus niet, die op enige afstand de
afloop afwachtten; het was geen oorlog, maar een burgerstrijd, die
bij Cyprus over de scheepslading ontstaan was. De kleine
schepen hadden het grote schip in hinderlaag hier afgewacht; zij
haakten zich aan elkander vast en bestookten elkaar met stoten
door middel van lange stangen. Men zou geloofd hebben dat
niemand er heelhuids vanaf zou komen en dit duurde wel een paar
uren. Het grote schip nam de kleine gevangen en sleepte ze mee;
ik weet de eigenlijke oorzaak niet meer.
Nadat die schepen van het toneel verdwenen waren, voer Jezus
met de zijnen aan de zuidkant van de zeeboezem in de bocht (dus
-
in 1946 meer dan 145.000 waarvan 74.000 Joden waren.
De belangrijkheid van stad en haven namen in evenredigheid toe.
-
In 1931 was het werk van de modernisering der haven voltooid en ze
werd in 1933 ingehuldigd; ze was door een golfbreker van 2200 m lang
beveiligd en toegankelijk gemaakt voor schepen van 11 m diepgang.
-
De Israëli’s namen ze in 1948 van de Engelsen over.
In dit jaar werden door de oorlog de oude wijken vernield met het gevolg dat
slechts in een benedenwijk nog enige Arabieren wonen en de stad
overwegend joods geworden is.
Grote moerassen werden in het zuidoosten drooggelegd en plannen
ontworpen voor de aanleg van een bijhaven, enz.
Dit maakte Haïfa tot de eerste haven van Israël, en met haar 240.000
inwoners tot de tweede stad nl. na tell-Aviv.
Fascikel 26
2678