background image
1580.
Ik kan niet zeggen hoe dit eigenlijk ineenzat, noch of het altijd zo
geweest was. Nog veel andere zinvolle lessen werden daaraan
vastgeknoopt, die ik daar zeer goed verstond, maar nu niet meer
nauwkeurig kan weergeven. Dit echter weet ik nog dat het niet zo
boos was als de afgodendienst; hun onderricht was vrij van
gruwel, integendeel, was vol wijsheid, nederigheid en
beschouwing van de wonderwerken van God.
Die beelden waren niet van goud, maar donkerder en als van de
brandstof die zij bij het smelten gebruikten, of van de afval die na
de smelting van het goud overbleef.
- Onder het beeld van de draak las ik 5 letters: AASCC of
ASCAS, ik weet het niet meer juist.
- De hond heette Sur;
- de naam van de vogel is mij ontgaan.
De 4 priesters gaven onderricht op 4 verschillende plaatsen
rondom de tempel; op die 4 plaatsen werden
- de MANNEN,
- de VROUWEN,
- de jonge DOCHTERS en
op, gij mensen! looft de verheven heilige reinheid; jaagt de Daeva, de boze
geesten van Ariman op de vlucht!”
De vogel verzinnebeeldt de deugden en ook de goede geesten van Ormuzd,
die zijn gevleugelde snelboden genoemd worden. In de latere Avesta-tekst
wordt gezegd: β€œDe machtige beschermengelen van de gelovigen dalen op
hun vleugelen tot de goede vorsten van het land af, juist als een mooi
gevlerkte vogel en zijn voor hen een hulp in offensief en defensief, in aanval
en verweer tegen de leugens en bedriegerijen van de boze geesten.”
Koning Cyrus en de Achemieden voerden in hun schild de adelaar (Simurg),
die in de heldendichten van de Perzen aan Ahuramazda (Ormuzd) toegewijd
was.
De hoofdplicht van alle Ormuzd-dienaren was: de boze geesten in de natuur
en in eigen ziel te verdelgen.
Fascikel 27
3042