background image
Emmanuel – Het smartvol lijden van onze
Heer en Zaligmaker Jezus Christus
Inleiding op het smartvol lijden van onze Heer en 
Zaligmaker Jezus Christus.  
Vroeger hebben wij reeds 3 of 4 keren een of anderhalve bladzijde 
weggelaten, die ons minder of niet belangrijk schenen, omdat ze het 
verhaal eerder onnodig verlengden.  Zo willen wij nu doen met de 
inleiding die Brentano plaatste aan het begin van het lijdensverhaal.  
Volledigheidshalve geven wij die passages later als toevoegsels.   
Overigens betreft deze inleiding slechts het verhaal van het laatste 
avondmaal.  Hierin legt Brentano er de nadruk op, dat er geen 
tegenspraak bestaat tussen het verhaal van K. Emmerick en dat der 
Evangeliën.  Integendeel, sommige moeilijkheden die ontstaan uit de 
vergelijking der evangelieverhalen onderling, worden door het verhaal 
van onze zienster op de natuurlijkste en meest bevredigende wijze 
opgelost.  Dit is ten andere ook waar voor de Evangeliën in hun geheel.  
Hierin komen veel trekken en bijzonderheden door K. tot hun volle recht 
en betekenis.  
Als inleiding willen wij hier een heel kort woord plaatsen over de 
schoonheid van dit gedeelte van Katarina Emmericks verhalen, 
beschouwingen, openbaringen of hoe men ze noemen wil.   
Reeds meer dan eens hebben wij de mening geuit, eerst op gezag van 
meer bevoegde kenners, dan ook uit eigen overtuiging dat deze 
lijdensbeschouwingen behoren tot het heerlijkste wat de 
wereldletterkunde ons in dit litterair genre te bieden heeft, of 
eenvoudiger gezegd: ze zijn het schoonste wat op dit gebied in de 
wereld bestaat.  De Evangeliën laten wij hier geheel buiten 
beschouwing.  
Talrijke meningen van geleerde bevoegde mannen, kunstenaars, 
theologen en noem maar op, zou ik kunnen citeren, doch aangezien 
deze inleiding kort moet zijn, zal ik mij bij een enkele bekentenis 
beperken.  Het is een impliciete, om zo te zeggen onbewuste bekentenis 
Fascikel 29
1