background image
Commentaar op K.’s beschrijving van het Cenakel.   
Later geeft K. er nog aanvullende bijzonderheden over, die evenwel nu 
reeds in onze tekeningen verwerkt zijn.   
Later, na Christus’ dood en vooral na de nederdaling van de H. Geest 
over de apostelen in het Cenakel verenigd, was dit huis het centrum van 
hun werking.  Katarina had dus nog talloze keren de gelegenheid om het 
gebouw te zien en zijn inrichting nog nader te bepalen.  De tekeningen 
maken K.’s beschrijving reeds bij een eerste lezing gemakkelijk te 
verstaan, zodat, afgezien van enkele punten, commentaar overbodig 
wordt.   
*** 
Op deze enkele punten willen wij nog een bemerking maken en 
tenslotte een korte samenvatting geven van het voornaamste en meest 
interessante wat over dit eerste christelijk heiligdom te zeggen valt.  
 
De helden van David (zie nr. 1746),  
kan men vergelijken met de commando’s in onze tijd, manschappen die 
niet terugdeinsden voor het offer van hun leven in dienst van hun 
koning.  Geoefend in de wapenkunde en de strijd vonden zij geen 
opdracht te zwaar of te gevaarlijk.   
In de H. Schrift zijn zij op vele plaatsen genoemd; het waren helden in 
oudtestamentische geest en stijl: geen boontjes van heiligheid, maar 
vaak haveloze mensen zonder uitzicht, zwervers en vrijbuiters die 
leefden van roof, althans op hun tochten in het begin (cfr. I Sam. 22, 2; 
23, 13).  
 
Jozef van Arimatea bezat in zijn geboortestreek steengroeven.   
Volgens de nrs. 1967 en 2006 lag Arimatea een paar uren ten noorden 
van Jeruzalem, aan de westkant van de weg op Nazareth.   
Aangezien niemand eraan denkt Arimatea met er‐Ram, dat wel een 
andere stad is, te vereenzelvigen, blijft niets anders over dan Ram‐Allah 
voor Arimatea te nemen.  
Fascikel 29
13