background image
- Een grote indruk van het lichaam van Katarina van Alexandrië in een
rotsvlak dat even boven de grond verheven is op de top van de djebel
Kathrin ten zuiden van de Sinaï-spits.
- Onze K. beschrijft de plaats en de indruk nauwkeurig en haar
beschrijving komt treffend overeen met die van reizigers, die wij bij
Dapper in Arabië, blz. 87 aangehaald vinden.
- Het is moeilijk de authenticiteit van dit laatste geval a priori te ontkennen,
aangezien K. het heeft zien gebeuren in haar visioenen en zij de berg, de
rots en de omgeving beschrijft als iemand die er persoonlijk is geweest.
- Ook de voetindruk van Jezus op de Olijfberg is algemeen bekend en
wordt door K. als authentiek in haar verhaal van Jezus’ hemelvaart
vermeld.
- Bekend is ook de voetindruk van Maria-Magdalena in een spelonk op de
berg Sainte-Baume (Pet. Boll. T. 8, blz. 593).
- Minder vermaarde indrukken zijn: vingers van Jezus, knieën van
Jezus (Suppl. D.B. Gethsemani, k. 644, 641);
- knieën van de apostel Petrus op een steen te Rome, in een muur
geplaatst en door een traliewerk beschermd (Leroux, 346);
- voeten van Jezus afkomstig uit het paleis of pretorium van Pilatus
(Janssens, 153; D.B. Prétoire, k. 623-624);
- rug en hoofd van Mozes in een spelonkje op de Sinaï-berg (De Tesson,
129; Dapper, Arabië, 88).
Benevens die waarvan K. nog zal spreken in de nrs. 1845, 1909, 1920,
2005, 458, 2134, 1799, 2216, 2286.
Het zij ver van ons zonder nader onderzoek en bewijs dit alles als echt voor
te stellen. Men moet nochtans aannemen dat K. b.v. de voetindruk op de
Olijfberg juist beschrijft, wanneer zij hem vergelijkt bij de indruk op een deeg
met de vlakke hand geslagen. Toch is zij nooit anders op de Olijfberg
geweest, tenzij in de geest.
***
Hier nog een paar teksten ter vergelijking, te prachtig om niet gebruikt te
worden; ze boezemen vertrouwen in in heel die lange ontleding en
beschrijving van Jezus’ doodstrijd door K. – afgezien wellicht van de een of
andere trek, die, zo kunnen wij vermoeden, van Brentano zou KUNNEN zijn,
maar het daarom nog niet is.
Van een indruk of een mogelijkheid mogen wij niet besluiten tot een
werkelijkheid. In elk geval was Brentano niet in staat, tot zo’n uitvoerige
beschrijving.
Fascikel 29
139