background image
het H. Graf heel dicht bij Kalvarië (Joa. 19, 42).  
De ligging van H. Graf en Kalvarië beantwoordt aan de eisen van de 
archeologie of anders gezegd deze voldoet aan hun ligging die vereist 
wordt door de H. Schrift.  Beide moeten nl. buiten de stadsmuur gelegen 
zijn.   
Welnu uit de archeologie blijkt dat de tweede stadsmuur of muur van 
Ezekias de loop volgde die men op onze kaartjes aangetekend ziet en 
dus de 2 heilige plaatsen buiten de stad liet.  Er zijn voldoende 
bouwresten teruggevonden om dit met quasi zekerheid te bewijzen.  
Zowel ten oosten als ten zuiden liep de muur op een afstand van zowat 
100 m er voorbij.  
*** 
En wat nu gezegd van de door K. aangegeven afstand van 7 minuten 
tussen Kalvarië en het H. Graf?   
Een enkele aanwijzing, hoe positief ook uitgedrukt, is onvoldoende om 
een goed gefundeerde traditie tegen te spreken.  Wij beschouwen ze als 
foutief.  Zulke vergissingen treffen wij nog bij K. aan.   
Zo zegt zij eenmaal dat de bron van Jakob een half uur van de 
Gerizzim verwijderd ligt, maar de bron ligt aan de voet van die berg.  
Om er een zin aan te krijgen, kan men b.v. zeggen: de bron ligt een 
half uur van de plaats bij Nabloes van waaruit de berg beklimbaar is.   
De zienster legt Hoekkok eens 7 uren van Kafarnaüm.  In 
werkelijkheid is de afstand geen 2 uur, doch, Kafarnaüm verlatend 
was Jezus toen na 7 uren gaan met een grote omweg te Hoekkok 
gekomen.   
Na de balseming van Jezus’ lichaam hadden zijn vrienden het 
waarschijnlijk heel langzaam naar het graf gedragen en waren ze 
misschien nog een paar keren blijven staan om te bidden.   
Dit kon op K. de indruk van een aanzienlijke afstand gemaakt hebben.  
Zulke dingen hebben K. niet zelden beïnvloed bij het schatten van de 
afstanden.  Houden wij ook rekening met het feit dat K. doorlopend 
ziekelijk was, heel dikwijls ook erg ziek, vooral in de vastentijd waarin zij 
de lijdensverhalen deed.   
Fascikel 32
598