background image
medelijden en tranen wilde belonen en hun zijn beeltenis door
alle zwachtels en kruiden heen, uit dank wilde nalaten,
geprent in die doek.
Wenend en weeklagend omarmden zij het heilig lichaam en
kusten zij die wonderbare afbeelding. Hun verbazing was zo
groot, dat zij de doek weer openvouwden, maar ze werd nog
groter, toen zij tot de bevinding kwamen dat de andere windsels
om het lichaam onveranderd wit gebleven waren en de gestalte
des Heren slechts op de bovenste doek afgetekend was.
‐ Het gedeelte van de doek waarop het lijk neerlag, droeg de
afbeelding van geheel Jezus rugzijde;
‐ het gedeelte dat over het lijk heengeslagen was, vertoonde de
voorzijde van zijn lichaam en om deze voorzijde te zien, moest
men de 4 hoeken van de doek bij elkaar brengen, zoals men ze
over Hem had geslagen na de lijkbereiding.
Dit beeld was geen afdruk ontstaan uit bloedende wonden; het
ganse lichaam immers was met kruiden en specerijen aangevuld
en in meerdere windsels gehuld; het was een WONDERBEELD,
het teken en bewijs der aanwezigheid van de scheppende Godheid
in Jezus’ gestorven lichaam174.
174 Om de gehele afbeelding te bekomen, moest men de stukken bijeen
brengen. Hieruit volgt vooreerst dat de lijkwade van Turijn niet de eerste,
authentieke afbeelding van Christus kon zijn, want ze bestaat uit één stuk.
Om haar echtheid te bewijzen beroept Dr. Hynek zich nochtans op K.E.,
doch zonder reden, te meer daar hij beweert dat de afbeelding het gevolg is
van de bloedindrukken in de doek, terwijl K.E. beweert dat het lichaam
gewassen werd en stevig ingebonden was, zodat geen enkele bloeddruppel
de buitenste doek heeft kunnen bevochtigen en de ooggetuigen verbaasd
stonden bij het zien dat geen enkele bloedvlek op de banden en windsels te
bespeuren viel. Het verschijnen van Jezus’ afbeelding op de buitenste
omslagdoek is dus bovennatuurlijk door een wonder te verklaren.
Aangezien de afbeelding op de lijkwade te Turijn evenmin een mensenwerk
kan zijn, wat blijft er ons dan over dan te veronderstellen, ja, aan te nemen
dat het beeld van Christus op de doek van Turijn een van de miraculeuze
Fascikel 32
625