background image
Dit is het weinige dat ik me nog herinner uit dat wijds en
veelomvattend visioen op de nederdaling-ter-helle van de Heer en
op de Verlossing van de rechtvaardige zielen der oudvaders na
zijn dood.
Doch buiten dat beeld van deze voorbijgaande gebeurtenis in de
tijd, kreeg ik ook het beeld te zien van zijn barmhartigheid, zoals
de lijdende zielen ze ten eeuwigen dage ondervinden op deze dag.
Ik zag nl. hoe Hij ieder jaar bij de herdenking van deze dag door
de Kerk, een reddende blik werpt in het vagevuur.
Ik zag zelfs hoe Hij vandaag nog, terwijl ik het visioen had, enige
zielen verloste, die zich bezondigd hadden bij zijn kruisiging.
Ik was vandaag getuige van de verlossing van vele mij bekende
en onbekende zielen, doch ik noem er gene bij hun naam.
In extatische toestand zei de vertellende heden nog ongeveer het 
volgende:  
“Jezus’ eerste of reële nederdaling naar het voorgeborchte der hel
is de vervulling van vroegere voorafbeeldingen en is op haar beurt
een voorafbeelding die haar vervulling vindt in de verlossing van
vele zielen op deze verjaardag193.
Cornelius a Lapide haalt meerdere omschrijvingen aan, door sommige
vaders van deze woorden gemaakt en citeert een aantal van hen die deze
sententie (= vonnis, zedespreuk, gerechtelijke uitspraak) hebben gehouden:
Cyrillus van Jeruzalem, Athanasius, Augustinus, Joannes Damascenus, enz.
193 Voorafbeeldingen van Jezus’ nederdaling ter helle. – Als voorbeeld kan
de passage uit het boek der Wijsheid; 18, 14 worden aangehaald:
“Want terwijl een diepe stilte alles omgaf en de nacht was voortgeijld tot het
midden van zijn baan, sprong Gods alvermogend Woord
(2e persoon der H. Drie-eenheid, Gods eeuwige Wijsheid)
van zijn koningstroon in de hemel als een grimmig krijgsman midden in het
verderf en droeg als een scherpe degen Gods onherroepelijk bevel;
het verspreidde overal dood.
Terwijl het over de aarde schreed, reikte het tot in de hemel.”
Het versloeg de Egyptenaren, bevrijdde de Israëlieten.
Fascikel 32
695