background image
van de profeten’; ze liggen in de boven reeds vermelde vooruitsprong 
van de Olijfberg, in de strikte zin.   
Ook het graf van Lazarus in de zuidoostvoet van de zuidoostelijke 
VERLENGING van de Olijfberg kan beschouwd worden als behorend bij 
deze berg.  
De berg is overal, behalve in zijn zuidelijkste deel en op de westhelling 
van de Ergernisberg bedekt met een dikke laag vruchtbare aarde, waar 
ook grote bomen een gunstige bodem vinden.   
Aan het OVERWEGEND getal olijfbomen – er groeien nog veel andere 
boomsoorten en vruchten – hebben de berg en de Olijfhof hun naam te 
danken.  De westhelling van de berg, de effen verbreding van de 
Kedronvallei ten zuiden van Getsemane en de omgeving van el‐Azarijeh 
zijn heden nog bedekt met aantrekkelijke olijfboomplantages.  
 
Tweede uitweiding. – De Olijfberg in Jezus’ leven.  
Uit het Evangelie en nog duidelijker uit K.’s verhalen weten wij dat de 
berg een belangrijke rol gespeeld heeft in het leven van Jezus.  Jezus is 
hem dikwijls opgegaan en afgedaald.  Daar heeft Hij gebeden, daar heeft 
Hij zijn leerlingen onderwezen.  Weken lang vóór zijn lijden was de 
Olijfberg zijn gewone rust‐ en afzonderingsplaats, zijn toevluchtsoord in 
de nacht, nadat Hij overdag in de tempel gepredikt of bezoeken in de 
stad of prediktochten in de omgeving had afgelegd.   
“Telkens als Jezus in Betanië was en ook maar over een uurtje vrije tijd 
beschikte, ging Hij”, zegt K., “‘s nachts; op de Olijfberg.” (fasc. 14, nr. 
532).  
Benevens de Hof van Getsemane aan de noordwestvoet van de berg en 
Betanië aan de zuidoostvoet van een uitloper van de berg zijn vooral 2 
plaatsen merkwaardig, nl.  
- een plaats op de berg, waar Hij onderrichtingen gegeven en 
voorspellingen gedaan heeft en  
- de top van de berg waar Hij zich van de aarde verheven heeft en ten 
hemel gevaren is.   
Fascikel 33
894