background image
Het was tot onder de blootblijvende armpjes ingewikkeld, eerst in
een rode zwachtel en dan in een doorzichtige witte daarboven en
ook om de hals droeg het een doorschijnend licht sluiertje.
Ook het wiegje was wit en rood overdekt103.
Ik zag ook Maria van Kleofas, het driejarig dochtertje van Anna’s
oudste dochter en van Kleofas, met het kindje spelen en het
liefkozen; zij droeg een wit kleedje zonder mouwen; aan de rode
zoom hingen knoppen als granaatappeltjes en ook rood. Om de
blote armpjes droeg het witte kransjes als van pluimpjes, zijde of
wol.
Het kindje ontvangt de naam Maria.
(22-23 september)
50.
Ik was heden getuige van een groot feest in het huis van de H.
moeder Anna. In het huis was alles op zij geruimd. In de
voorzaal waren alle slaapcelletjes, die met schotten van
vlechtwerk gevormd waren, verwijderd en zo was een ruime zaal
verkregen. Rondom in deze zaal zag ik op de grond een lage,
lange tafel met het nodige tafelgerei voor een maaltijd.
Ik zag veel waarop ik vroeger niet gelet had. Er stonden daar op
de tafel lichte stukken vaatwerk die van boven gaatjes hadden104.
103 ROOD en WIT schijnen heilige of liturgische kleuren te zijn. – De zienster
zal ze wel 30 keren vermelden. Ook bij Th. Neumann vinden wij rood en wit
als kleuren met betekenis vermeld.
In de loop van K. ’s verhalen zullen wij vaak zien dat ze veel aandacht
schenkt aan de klederdracht, ze was immers een fijne naaister.
104 Zijn dat wellicht geen rituele vaten geweest voor de handreinigingen.
Bij Mislin lezen wij over een maaltijd in de Libanon: “Voor wij aan tafel gaan,
biedt men ons likeur, koffie en de pijp aan. Daarna hielden de dienaren ons
een groot wasbekken voor met zeep. Die bekkens hebben overal in het
oosten een dubbele bodem; de bovenste is van gaatjes voorzien; het water
Fascikel 2
191