background image
binnenkort, met het oog op haar aanvaarding in de tempel, zouden
komen afnemen.
Vandaag heeft bij Anna het voorbereidingsfeest plaats.
In haar huis zie ik gasten, verwanten, mannen, vrouwen en ook
kinderen bijeengekomen.
Ook drie priesters zijn er aanwezig,
-
één van Sefforis, die een zoon is van een broer van Anna’s
vader; dan
-
één uit Nazareth, en
-
een derde uit een plaats die ongeveer 4 uren van Nazareth op
een berg gelegen is. Hoe heet ze nu weer? Haar naam begint
met de lettergreep ‘MA’113.
Deze priesters zijn gekomen, deels om de kleine Maria aan een
onderzoek te onderwerpen of zij de nodige geschiktheid voor de
tempeldienst bezit, deels om voor haar dienstklederen de nodige
aanwijzingen te geven, want ze moeten volgens een bepaald
kerkelijk model gemaakt zijn.
113 Op 28 oktober 1821 verhaalde de zienster:
“Vandaag, tijdens de plechtigheid van Maria’s afreis naar de tempel, waren
vijf priesters aanwezig, nl. één uit Sefforis, één uit Nazareth, een 3e uit een
plaats met een naam die met MA begint …”
Hier is waarschijnlijk bedoeld de levietenstad Masal, in het stamgebied Aser.
Later vernemen wij van Katarina, dat dit ook de residentiestad was van de
priester Afras, vader van Elisabet. Masal wordt in het Hebreeuws ook
gespeld Misal en Katarina gebruikt meestal de vorm Misaël of ook Miseal.
Wat de vorm Misaël betreft, misschien bracht haar de mansnaam Misaël in
dwaling.
De 4e priester zou Zakarias geweest zijn (zie nr. 58).
Deze moest dan spoedig weer afreizen naar Jeruzalem voor zijn dienstwerk
in de tempel, maar hij zou er zijn verblijf nog enige dagen rekken, om
aanwezig te kunnen zijn bij Maria’s aankomst aldaar.
Over de 5e priester geen nadere inlichtingen.
Maar 2 van die 5 priesters, een hoogbejaarde en een jongere, vinden we
terug in het priesterhuis te Jeruzalem (zie nr. 65).
Fascikel 2
202