background image
Gedurende dit visioen vernam ik dat ook een van de priesters –
misschien wel Zakarias, zoals ik verleden jaar bij het beschouwen
van dezelfde gebeurtenis meende – door een goddelijke ingeving
de vaste overtuiging bekomen had, dat Maria het uitverkoren vat
van het geheim der Verlossing was. Ik had hem immers een straal
zien ontvangen van de zegen, die ik figuurlijk, d.i. in de gedaante
van zinnebeelden, zijn intrek in haar had zien nemen.
De priesters leidden nu het gezegende kind in zijn derde, mooiste
feestgewaad de ontroerde ouders tegemoet. Anna hief Maria op
en drukte haar aan haar hart, en zoende haar teder, doch statig.
Tot in de ziel bewogen reikte Joakim haar met ernst en eerbied de
hand. Maria’s ouder zuster, Maria Heli omhelsde haar opgesmukt
en genaderijk zustertje veel levendiger dan Anna; deze liet in
geheel haar doen meer bedaardheid en gematigdheid blijken.
Maria van Kleofas, het nichtje van het heilig kind, doende zoals
alle kinderen, omhelsde haar met vreugde. Nadat nog alle overige
aanwezigen het kind in zijn feestgewaad hun gelukwensen
aangeboden hadden, werd het van dit kostuum ontdaan en het
verscheen weer in zijn gewone kleding.
Tegen avond keerden meerdere der aanwezige personen, ook
enige priesters, naar hun woonplaats terug. Ik zag hen staande
nog enige verversing nemen: op een lage tafel stonden schoteltjes
en schalen met broodjes en vruchten. Zij dronken allen uit één
beker; de vrouwen aten afzonderlijk121.
121 Uit dezelfde beker drinken is een teken van broederlijkheid.
K.E. vermeldt nog meermalen dit gebruik, b.v. nrs. 135, 2044.
Dapper vermeldt dit gebruik in Perzië en het hele Oosten (blz. 108, Perzië);
de bekers wijn worden van hand tot hand doorgegeven, schrijft Beaufays in
zijn boek ‘De Godmens’, blz. 44-45.
Verder in nr. 258 zal een opmerking geplaatst worden over dat gescheiden
eten van mannen en vrouwen. Deze laatste zitten achter een afsluiting of op
zijn minste aan een ander einde van de tafel.
Fascikel 2
218