background image
4) In 4 is sprake van de profetes Hanna, met wie wij begonnen zijn.  
Volgens een deel der schriftuurverklaarders is Hanna ene van de 
vrouwen, die gelijk de maagden, zich aan de dienst van God en de 
tempel gewijd had en er ook verbleef, dag en nacht zonder hem ooit 
te verlaten.   
 
1)  In zijn uitleg van Ex. 38, 8 zegt Cornelius a Lapide o.m., terwijl hij de 
rabbijn Abraham citeert: “Israël kende van het begin af godvrezende 
vrouwen die definitief aan de dienst van God en de tempel toegewijd 
waren, de ijdelheid van de wereld versmaadden, God alleen wilden 
dienen en behagen.  Wanneer later de Tabernakel voltooid en nog 
later de tempel gebouwd was, werd voor hen een vaste woning bij 
het Heiligdom opgericht; daar verbleven zij, terwijl zij een leven 
leidden van versterving, gebed en tempeldienst.”  
4)  Hun bestendig verblijf is vooral benadrukt door de H. Lukas, 2, 27, 
aangezien de profetes Hanna de tempel nooit verliet en er vastte en 
bad dag en nacht.   
3)  In II Makk. 3, 19 worden die vrouwelijke bewoners van de tempel 
zelfs genoemd ‘opgesloten maagden’.  Wij zouden spreken van 
‘slotzusters’ en werkelijk zijn ze ermee te vergelijken.   
“Tot hun getal”, zo vervolgt Cornelius a Lapide, “behoorde ook de H. 
Maagd, die haar opvoeding in de tempel ontving, nadat ze zich als 
driejarig kind aan God en de tempeldienst toegewijd had.”   
”Die maagden”, zegt hij nog, “waren een soort religieuze 
gemeenschap, de orde van die tijd; wij kunnen ze beschouwen als 
voorloopsters van onze vrouwelijke religieuzen; deze kunnen in gene 
als het ware hun zeer oude oorsprong terugvinden.”  
Tot hier Cornelius.  
*** 
Overigens is het iets gewoon dat de tempelbeheerders vrouwen voor 
meer vrouwelijke werken gebruikten.  Ook onze kerken kennen zulke 
helpsters.  
Een ander argument is, dat zulke instellingen ook aan heidense tempels 
verbonden waren.  Bij de Romeinen noemde men die meisjes ‘vestalen’ 
Fascikel 3
311