background image
woorden: “En er zal een twijg aan de stronk van Jesse ontspruiten
en een scheut uit zijn wortel opschieten.” (Jes. 11, 1).
Als nu de oude priester het bewustzijn herkregen had, las hij de
aangewezen plaats en begreep hij iets daaruit (nl. wat hem te doen
stond).
Ik zag hierop dat men in het land boden rondzond om de onge-
huwde mannen uit het geslacht van David in de tempel samen te
roepen. Nadat nu velen van hen in feestklederen in de tempel
bijeengekomen waren, werd Maria hun voorgesteld en onder hen
viel mij een zeer vroom jongeling uit het gewest van Bethlehem
op. Ook deze had altijd met grote vurigheid om de vervulling van
de Belofte (d.i. om de komst van de Messias) gebeden.
Ik las in zijn hart een brandend verlangen om de man van Maria te
mogen worden. Maria echter trok zich in haar cel terug en stortte
tranen van heilige droefheid en kon zich maar niet indenken dat
zij geen maagd zou mogen blijven.
Nu zag ik hoe de hogepriester volgens de wenk die hij inwendig
van Boven gekregen had, aan ieder van de verzamelde mannen
een tak overhandigde en hun beval hun naam ieder op zijn eigen
tak te griffen en hem onder het gebed en het offer in de handen te
houden. Toen dit gedaan was; werden al hun takken opgehaald en
op een tafel vóór het Allerheiligste neergelegd. Nu werd hun
gezegd dat degene onder hen, wiens tak zou gaan bloeien, door de
Heer bestemd was om de echtgenoot van Maria van Nazareth te
worden.
het heilig kledingstuk, dat men ‘rationale’ of ‘borststuk’ of ook ‘borsttas’
noemt en dat met het schouderkleed of efod tot één stuk verbonden was
(rationale = borstgewaad van de hogepriester).
Het rationale bevatte de orakaltekenen Urim en Tummim (Oerim en
Toemmim) (zie fasc. 1, nr. 6, voetnoot 16).
Volgens Flavius Josephus heeft Joannes Hyrkanus geprofeteerd.
Uit het Evangelie weten wij dat ook de godsmoordenaar Kaïfas geprofeteerd
heeft (Joa. 11, 49). Zij waren de instrumenten in de hand van de Almachtige
(D. Rops, Jezus, 334).
Fascikel 3
318