background image
O! hier te Nazareth gaat het anders dan daar te Jeruzalem!
Dáár mogen de vrouwen niet verder dan hun voorhof, niet
naderen tot de eigenlijke tempel; alleen de priesters mogen het
Heilige betreden.
Hier echter te Nazareth, hier in dit heiligdom is een Maagd de
tempel zelf en het Allerheiligste is in haar, en de hogepriester
is in haar en zij alleen verblijft bij hem.
O! wat is dat ontroerend! Wat is dat zoet en verheven en
niettemin zo eenvoudig en natuurlijk.
Nu waren de woorden van David uit de 45e psalm verwezenlijkt:
“De Allerhoogste heeft zijn woontent geheiligd, God is midden in
haar binnenste, zij zal niet wankelen.”
Psalmen 45
Een lied voor de bruiloft van de koning
1. Voor de koorleider. Op de wijze van: De leliën. Van de Korachieten. Een leerdicht; een lied
der liefde.
Volgens deze opvatting moest het lichaam van Jezus dan onmiddellijk een
zekere voltooiing hebben, indien het waar is dat de ziel eerst ingestort wordt,
wanneer het lichaam de nodige ontwikkeling bereikt heeft.
K. is zichzelf hierin gelijk.
***
Dit brengt een zekere gelijkheid mee tussen de eerste en de tweede Adam,
aangezien
-
Adam als volwassen man geschapen werd en
-
ook Jezus van meet af aan enige volwassenheid of voltooiing (maar dan
anders te verstaan) bereikte.
Dit werk wordt aan de H. Geest toegeschreven, hoewel de Vader en de
Zoon er in gelijke mate toe hebben bijgedragen, want het is zeker dat de
werken, die de H. Drie-eenheid naar buiten verricht, gemeen zijn aan de drie
personen; doch slechts de tweede persoon nam de gevolgen van die
gemeenschappelijke werking aan en werd een mens als wij.
Deze geheimnisvolle werking wordt echter aan de H. Geest toegeschreven,
omdat zij op buitengewone wijze de goedheid, de liefde, de barmhartigheid
van God openbaart en in de mens Jezus de volmaaktste heiligheid
verwerkelijkt, die God in een mens kon verwezenlijken.” (volgens Petits
Bollandistes T. 3, p. 623; l’annontiation, l’incarnation).
Fascikel 3
353