background image
Toen zij in deze verspreide stad kwamen, zongen zij bijzonder
schoon en welluidend en waren opgetogen van vreugde, want de
ster scheen hier buitengewoon helder; haar licht was hier als
maneschijn, zodat de schaduwen zich duidelijk aftekenden. De
inwoners evenwel schenen de ster ofwel niet te zien, ofwel er zich
niet veel aangelegen te laten liggen. Overigens waren die mensen
goed en buitengewoon dienstvaardig. Enige van de reizigers
waren afgestegen en de inwoners waren hun behulpzaam om hun
dieren te drinken te geven. Dit deed mij terugdenken aan
Abrahams tijden, hoe toen alle mensen zo goed en liefderijk
waren; vele inwoners verschaften geleide aan de stoet met groene
takken in de hand; zij trokken door de stad en vergezelden hen
daarna nog een eind verder319.
Als Jezus later hier komt (fasc. 26, nr. 1440, enz.) zal Hij de inwoners
herinneren aan de doortocht der H. Driekoningen. Deze rusten hier, laten
dan, volgens nr. 1443, hun kamelen gaan waar ze willen; uit eigen beweging
slaan ze de Davidstraat in.
De koningen hebben gerust in het vrededal van Jakob, en zetten nu hun reis
door de Davidstraat voort. Zo volgen zij de vallei Saätar, westwaarts tot
haar samenloop met de vallei Boetm en wenden zich dan zuidwaarts
(zie bovenste hoekkaartje op de grote kaart). Zij komen op de Romeinse
heirweg die van Bosra naar het zuidwesten loopt. Acht uren verder bereiken
zij de voorname weg, die later de bedevaartweg naar Mekka geworden is.
Op deze reizen ze zuidwaarts, verder dan nodig was, komen nabij Mattana
(= Madian) en naderen tot deze stad vanuit het oosten. Van hier moeten zij
terugkeren om nabij Jericho de Jordaan over te steken.
De stad en rivier die zij aantroffen na Salka verlaten te hebben, zijn
onmogelijk aan te wijzen; de persoon die er een toevlucht vond, is
vermoedelijk David.
319 Vergezelden Jezus met groene takken. – Het dragen en aanbieden van
takken en palmen om iemand te verwelkomen, is een oosters gebruik, dat K.
hier de eerste maar niet de laatste keer vermeldt.
Wij zien in het evangelie Jezus op dezelfde manier op Palmenzondag in
Jeruzalem ingehaald worden (Mt. 21, 8).
Dit gebruik bestaat op vele plaatsen heden ten dage nog, ook in Egypte en
Zuid-Italië (cfr. Leroux, Pèlerins d’ Orient, blz. 295; D.B. Ramesses 1, k.
954).
Fascikel 6
604