background image
De ster die vóór hen uit ging, was niet altijd lichtend, doch
menigmaal ook donker; het kwam mij voor dat zij helderder
scheen waar goede mensen woonden; wanneer nu de reizigers die
haar volgden, haar ergens meer glanzend zagen, waren zij diep
getroffen en geneigd zich af te vragen of zich soms niet daar de
Messias bevond.
Dinsdag, 18 december. –
Vanmorgen trokken de reizigers zonder oponthoud om een
donkere, nevelige stad en een eind verder over een rivier, die in de
Dode Zee uitmondt (Arnon ?)320. Velen uit het meegekomen
gepeupel bleven op de laatste twee plaatsen achter. Over één van
deze twee plaatsen werd mij in het bijzonder meegedeeld dat eens
in een gevecht vóór Salomons troonbestijging iemand een
toevlucht binnen haar muren vond; deze morgen staken zij de
rivier over en kwamen nu op een goede weg.
Woensdag, 19 december. –
Hedenavond zag ik de stoet van de koningen, die nu wel 200 man
sterk was – aangelokt door hun vrijgevigheid was zoveel
bedelvolk hen gevolgd – een rivier oversteken. Op de overkant
gekomen naderden zij vanuit het oosten tot dezelfde stad die Jezus
in zijn tweede jaar openbaar leven van de westkant benaderde,
zonder er nochtans binnen te gaan. De naam van de stad klonk als
Manatea, Metanea, Medana of Madian321.
Een ander gebruik is het uitspreiden van tapijten en kledingstukken voor de
voeten van de gast. Dit deed men ook voor Jezus bij zijn intrede in
Jeruzalem. Wij vinden het: II Kon. 9, 13; cfr. D. Rops, Jezus, blz. 336.
320 Brentano meent dat door de rivier welke de H. Driekoningen overstaken
na Salka verlaten te hebben, de Arnon bedoeld kan zijn, doch onmogelijk,
gezien de nrs. 1140-1144).
321 Madian. – Jezus benaderde later Madian, nl. in de fasc. 27, nrs. 1454.
Fascikel 6
605