background image
buiten de stad geïnstalleerd had, nog langer te verspreiden. Ook
was het niet langer geoorloofd dezelfde familie, die tot al die
praatjes aanleiding gegeven had, na te lopen.
Nadat het verzamelde volk uiteengegaan was, zag ik dat de H.
Jozef door twee mannen naar datzelfde huis gedaagd en daar door
oude Joden in verhoor genomen werd. Ik zag hem nog naar de
geboortegrot terugkeren en dan weer naar het gerechtshuis gaan.
Bij dit tweede bezoek had hij wat goud uit de geschenken der
koningen mee en gaf hun dat in stilte. Hierop lieten zij hem met
rust heengaan; het hele verhoor bijgevolg leek mij, ten minste
gedeeltelijk, op een afzetterij neer te komen.
Ook zag ik nog hoe dezelfde magistraten een weg lieten
versperren; deze weg liep niet door de poort (aan de zuidkant der
stad), maar begon bij de plaats, waar Maria bij haar aankomst te
Bethlehem onder de grote boom had zitten wachten; hij liep over
een heuvel of wal naar de omgeving van de grot. Tot dit doel
velde men een boom en legde hem dwars over de weg om hem te
versperren; zij richtten bovendien nog een wachthut op bij de
boom en spanden over de weg draden of touwen, die in het
wachthuisje aan een bel vast waren; hierdoor zou iemand die toch
deze weg volgde verraden, betrapt en gearresteerd kunnen
worden348.
348 We zien duidelijk dat dezelfde weg bedoeld is, die Jozef en Maria
volgden om de grot te bereiken. Ook zij gingen uit de dieper plaats over een
heuvel of wal en langs vervallen muren naar de grot (cfr. fasc. 4, nr. 112,
einde en fasc. 11, nr. 306, begin).
De afsluiting van de weg schijnt ons onnozel, primitief en ondoelmatig.
Toch werd een soortgelijke maatregel te Lourdes genomen om de mensen
te beletten tot bij de grot te komen. Bij de laatste verschijning knielde
Bernadette op het weiland aan de overzijde van de Gave tegenover de grot.
(Leven van Bernadette, Rothof, blz. 105).
Fascikel 6
665