background image
Sedert dit dubbel incident kreeg de witte steen van die grot
dezelfde geneeskracht en ik heb gezien dat tot in onze tijd zelfs
dwaalgelovige mohammedanen zich ervan bedienen als van een
geneesmiddel tegen deze en andere lichamelijke kwalen. Deeltjes
van deze aarde (van dit steen of krijt) werden van oudsher door de
bewakers der heilige plaatsen gewassen, gereinigd en in kleine
vormen geprest en als voorwerpen van godsvrucht ter herinnering
in de christenheid verspreid; het zijn de relikwieën waarop men
geschreven vindt: ‘De lacto sanctissimae Virginis Mariae’:
van de melk der allerheiligste Maagd”350.
350 De door K. hier vermelde feiten: het zich verbergen der H. Familie in die
grot, het verlies of uitpersen van wat melk, de geneeskracht die het krijt van
de grot er aan ontleende, behoren wel degelijk tot de traditie.
Inderdaad, wij lezen in Petits Bollandistes, T. 2, pag. 243:
“De zogenaamde melkrelikwieën van Onze-Lieve-Vrouw dateren al uit de 1e
eeuw. Volgens een traditie zou de H. Veronika de leerling van Christus
Martialis vergezeld hebben op zijn missietochten door Zuid-Gallië.
Als relikwieën droegen zij met zich mee bloed van de eerste martelaar
Stefanus, ook melk, haren en schoeisel van de H. Maagd. Het bloed bleef in
een door Martialis gebouwde kerk te Bordeaux; hij bouwde later nog een
andere kerk bij de zeekust op het gebied van Bordeaux, nl. te Soulac aan de
monding van de Garonne. Deze kerk werd opgericht ter ere van de Moeder
van God en kreeg de naam ‘Soulac’, d.i. solum lac = alleen melk; het was
immers de enige relikwie die men daar kon laten, omdat zij de andere reeds
elders geplaatst hadden.
Door melk van Maria is niets anders bedoeld dan één van die klontjes
gemaakt met krijt uit de melkgrot van Bethlehem.
En feitelijk, omstreeks 1860 werd in de grond nabij de nieuwe kerk van
Soulac een reliekschrijn gevonden met het opschrift: ‘melk van de H.
Maagd’. In het schrijn was in een kader een witte steen bewaard gelijkend
op albast.
Was dit niet één van die steentjes die losgemaakt werden uit de melkgrot
van Bethlehem? (of gemaakt van haar krijt?)
Zulke melkrelikwieën gemaakt in de vorm van ouwels of tabletjes werden in
alle streken der bekende wereld verspreid. In de middeleeuwen werd er een
veelvuldig gebruik van gemaakt, want melkrelikwieën der H. Maagd treft
men in vele kerken aan.
(ouwels = dunne schijfjes van gedroogd deeg)
Fascikel 6
673