background image
Te Nazareth terug.
169.
Na een reis van enkele dagen zag ik de H. Familie met de avond
aankomen in Anna’s woning, die ongeveer een half uur van
Nazareth naar het dal Zabulon toe gelegen is (zie fasc. 1, nr. 15,
voetnoot 33)363.
363 Terugkeer naar Nazareth. – Hier dringt zich een evangelieprobleem op.
Het is nuttig het te kennen.
-
Wij lezen bij Matteüs: “Toen de Wijzen heengegaan waren, zie een engel
des Heren verscheen in een droom aan Jozef en zei: “sta op, neem het
Kind en zijn Moeder en vlucht naar Egypte.””
-
Wij lezen daarentegen bij Sint-Lukas: “Nadat zij alles volgens de Wet
volbracht (het Kind opgeofferd en vrijgekocht) hadden, keerden zij terug
naar Galilea in hun stad Nazareth.”
Hierop volgt:
-
bij Lukas het verhaal van het achterblijven van de twaalfjarige Jezus in
de tempel. Dus bij hem geen sprake van een vlucht naar Egypte, die hij
overslaat,
-
terwijl Matteüs geen woord rept over de opdracht van Jezus in de
tempel.
Hieruit volgt de vraag:
-
Is de H. Familie na de opdracht naar Bethlehem teruggekeerd of naar
Nazareth gegaan?
-
In welke van beide plaatsen is bijgevolg Sint-Jozef gewaarschuwd
geworden om naar Egypte te vluchten?
Een deel der exegeten menen dat Jozef na de opdracht naar Bethlehem
teruggekeerd is en daar het bevel naar Egypte te gaan, ontvangen heeft en
dat hij pas na zijn verblijf in Egypte naar Nazareth gegaan is.
Het probleem is met verstandsargumenten niet op te lossen.
Waarom dan ons niet houden aan de zo natuurlijke en redelijke voorstelling
van K., die aan het probleem een bevredigende oplossing geeft?
Dezelfde oplossing wordt trouwens ook aanbevolen door uitstekende,
allerbeste exegeten, zoals Jos. Keulers in zijn uitleg op Mt. 2, 1 en Lk. 2, 39.
Fascikel 6
705