background image
behandeling van menselijke wetenschappen in de tempel, het huis
van God, volstrekt misplaatst was. Zij begrepen niet dat Hij
hiermee zijn hemelse Vader bedoelde, maar zij geloofden dat
Jozef Hem opdracht gegeven had, zijn veelzijdige kennis hier
voor de geleerden ten toon te spreiden.
200.
Vervolgens gaf Jezus hun het verlangde antwoord; Hij weidde uit
over de geneeskunde en beschreef het menselijk lichaam tot in
zijn onderdelen, zoals de geleerdste leraars het niet kenden.
Evenzo behandelde Hij de sterrenkunde, de bouwkunde,
landbouwkunde, meet- en rekenkunde, de rechtsgeleerdheid en
alle toenmaals bestaande vakken424 en bracht alles zo schoon tot
de Wet, de Belofte en de profetieën terug, paste het zo treffend toe
op de tempel en op de geheimen van de godsdienst en der
offeranden425, dat de enen vol bewondering waren, de anderen vol
424 Jezus bezit ook profane wetenschap.
Zijn kennis was drievoudig:
1. Hij bezat de kennis van het zalig aanschouwen.
2. Een ingestorte kennis in zulk een graad, dat ze de kennis van de
engelen onmetelijk overtrof; hierdoor kende Hij volmaakt alles wat het
Heelal betreft, waarvan Hij het Hoofd is.
3. De ervaringskennis, die toenemen kon (cfr. Leven van Chr. Marmion,
503; Prat, Jésus Christ I, 132).
Volgens het Arabisch apokrief evangelie handelde Jezus in de tempel ook
over de metafysiek en de sterrenkunde (Prat, J. Chr. I, 127).
425 Paste alles toe op de geheimen van de godsdienst. – Noodzakelijk zal
Jezus die in de tempel de belangen van Zijn Vader behartigde, zijn opdracht
vervulde, gewezen hebben op de nabijheid, ja de tegenwoordigheid van de
Messias, gelijk wij Hem bij Katarina veel zullen zien doen, vooral in het begin
van zijn openbaar leven, ook de tekenen aangeduid hebben, waaraan zij
Hem konden erkennen.
***
Dit punt, door K. hier slechts bedekt aangegeven, wordt uitvoeriger
toegelicht door Maria van Agreda.
Fascikel 7
844