background image
- Heilig is vooral dat land als vaderland van Jezus, de wezenlijk
heilige Zoon van God, die door nieuwe grote wonderen, door
de verhevenheid van zijn leer, door zijn mysteriën, door zijn
vermaningen en voorbeelden en gans heilig leven, een nieuwe
en onuitwisbare stempel van heiligheid erop gedrukt geeft.
Sedert de 2e eeuw gebruiken vele christenen deze naam bij
voorkeur, omdat hij het best hun liefde en eerbied vertolkt voor
Jezus’ aardse vaderland.
Door om het even welke van deze namen verstaan wij in deze
uiteenzetting het hele joodse land, zowel ten oosten als ten westen
van de Jordaan met als grens de buitengrenzen van de
randstammen.
Het land ten westen van de Jordaan bezit de belangrijkste en
roemrijkste herinneringen uit de gewijde geschiedenis; nochtans
is ook het Oostjordaanland niet beroofd van meerdere plaatsen die
om hun heilig karakter zowel aan Joden als christenen duurbaar
zijn.
Zowel Oost- als Westjordaanland moeten wij enigermate kennen
om vele passages van de Bijbel, veel meer nog om de verhalen
van K. Emmerick met begrip en smaak te kunnen volgen.
Daarom dit artikel en later in de loop van de verhalen nog enige
nauwkeuriger aanwijzingen. Is het op zichzelf wat minder
boeiend voor de een of ander, de verhalen zelf zullen er te
bekoorlijker door worden.
B. De Grenzen.
De grenzen van Israëls stamgebieden worden in het boek Josuë,
de ene nauwkeurig, de andere vaag en onvolledig beschreven.
Gezien de absolute noodzakelijkheid ons wegens plaatsgebrek te
beperken en ook lange en dorre uiteenzettingen te vermijden,
kunnen wij die beschrijving uit het boek Josuë niet overnemen en
nog minder van het nodige commentaar voorzien, maar ze zijn
Fascikel 8
82