background image
worden; de Jordaan had hier geen eilanden81. Ik zie duidelijk dat
de denkwijze van de mensen van toen niet verschilt van die der
mensen uit onze tijd.
81 Geen eilanden. – De Jordaan is op die plaats ook niet breed; hij heeft daar
een wad en overzetplaats. Meerdere voorname gebeurtenissen hebben er
in het Oude Testament plaats gehad. Elias en Elizeüs gingen daar
droogvoets door de stroom; de stroom hield op te vloeien bij de intocht der
Israëlieten in het H. Land.
Belangrijke plaatsaanduidingen. – Tegenover Qasr Jehoed ligt, 50 stappen
ten oosten van de stroom, een kanaal van 4 m breed; het scheidt zich
hogerop van de Jordaan af en na 500 m verenigt het er zich weer mee,
tegenover het genoemde Qasr Jehoed. Dit kanaal vormt zodoende,
wanneer er water doorvloeit, een klein eiland; dit heeft plaats bij hoog water
in de lente; de rest van het jaar (soms ook het jaar door) staat het kanaal
droog en bestaat er geen eiland. Even meer zuidelijk herhaalt zich hetzelfde
geval. Tussen de twee eilandjes mondt de beek Karrar in de Jordaan uit.
Op de zuidpunt van het noordelijkste eiland, waar het kanaal zich weer met
de stroom verenigt; wijst een ernstige, tot de 3e eeuw teruggaande traditie
de plaats aan van Jezus’ doopsel. Resten van een kerk en bijgebouwen zijn
op die plaats nog niet geheel verdwenen. Op de beide oevers van het
kanaal ziet men ruïnes en resten van gemetselde bogen, die het kanaal
overspanden en de gebouwen ondersteunden. Deze aan Jezus’ doopsel
toegewijde kerk werd gebouwd einde 5e eeuw door keizer Anastasius (491-
518). De plek zal wel op, of heel dichtbij de plaats zijn, die K. als de
doopplaats en -vijver van Jezus aanduidt. Zij wijst die vijver aan op een
klein eilandje dat miraculeus oprees en dus wel te onderscheiden is van het
natuur-eiland dat door stroom en kanaal gevormd wordt; het komt weldra ter
sprake. Is het natuur-eiland door het drooglopen van het kanaal verdwenen,
dan ligt de plek van Jezus’ doopsel op de oostoever van de Jordaan.
Betania en Betabara. -
Kostbaar zijn K.’s gegevens over Betania en Betabara; ze lossen een
evangelische moeilijkheid op. Wij lezen bij Joannes: “Dit is geschied in
Betania, waar Joannes dopend was.” (1, 28).
Een deel der oude handschriften hebben in plaats van Betania ‘Betabara’.
Is dat nu dezelfde, of zijn het twee verschillende plaatsen?
Niemand is er die het met zekerheid kan beantwoorden, of de juiste ligging
aanduiden.
Fascikel 10
201