| 
 Joannes en de leerlingen rolden grote stenen in het water, 
waarover zij bomen en takken legden om een brug te 
a 
m ken, die 
tot het eiland reikte; zij strooiden kleine, witte steentjes op deze 
brug, waaronder het water ruisend door kon strom n. 
e 
Joannes en 
zijn leerlingen plantten twaalf boompjes rondom het eiland; ze 
waren vol leven en de leerlingen verenigden hun 
kken, 
ta 
zodat ze 
als een loofhut vormden, die boven open was. Vervolgens zag ik 
Joannes met zijn leerlingen tussen de b 
pjes 
oom 
ook nog een haag 
van kleinere struiken zetten, die hier en daar aan de Jordaan 
overvloedig groeien; ze hadden witte en rode 
e 
bloem n en gele 
vruchten met een kroontje, zoals mispelen; dit bood een 
aangenaam zicht, want enige droegen nog bloesems, andere reeds 
vruchten85. 
85 Bloesems en vruchten tegelijk. – Dit is geen zeldzaam verschijnsel; het 
wordt vaak door K. vermeld: “Men plukt er appelsienen aan de ene kant van 
de boom, terwijl de andere kant alweer in bloei staat.” (Gaston Durnez). 
“Dikwijls draagt dezelfde boom tegelijk rijpe vruchten en nog maar pas 
ontloken bloemen. Soms zijn de vruchten nog niet allemaal geplukt of reeds 
beginnen zich weer andere bloesems te vormen.” (Guérin, Jud., I, 10). 
Kan. K. Gschwind bemerkt te Panagia Kapuli, bij het huisje van Maria 
aardbeienstruiken, die, zoals K. Emmerick het gezien had, bloesems en 
vruchten tegelijk dragen (Wiedererw. Ephesus, 27) enz. 
Zie nog D.B. Grenadier, afbeelding en D.B. Joppe, col. 1634. 
Alles wijst er op dat het boompje of de struik die Joannes tussen de bomen 
plantte de granaat was; ze droegen witte en rode bloemen. Enkele 
eigenschappen van de granaat zijn: hij is dichtgetakt, heeft leerachtige 
bladeren met golvende rand. De bloemkelk is boven 5 à 7-voudig gelobt en 
uit zijn grond komen evenveel kroonbladeren. De grote bes of vrucht 
(granaatappel) is rond, roodbruin (geelachtig) en heeft boven een kro 
tj 
on e, 
zoals onze mispelen, gelijk K. zegt; dit kroontje is het overblijfsel van de 
kroonbladeren. 
Fascikel 10 
218 
 |