background image
(De bergrug loopt in die richting en een uur verder vindt men op het 
gebergte nog een ruïne met name Taiyibeh, wat de Arabische 
vertaling is van Efraïm).  
Jezus was door het gewest Hebron gekomen. Ook lag er ver,
doch zichtbaar van op zijn weg een verwoeste stad met een toren,
waarvan de naam als Malaga klonk.
(Bemerking van Brentano: waarschijnlijk bedoelt zij het Malata dat 
Flavius Josephus in zijn Antiq. jud. 18, 7, 2 vermeldt;  
Malata vereenzelvigt men met Kh. El‐Mihl, 3 uren ten zuiden van 
Anim).  
Niet verder dan een uur van hier was het bos Mambre, waar een
engel aan Abraham de belofte van Isaäk bracht
(2 km van noordelijk, en 4 km van zuidelijk Mambre, als we zo mogen 
spreken, zie kaart hiervoor).   
Ook vindt men daar (bij zuidelijk Mambre) de dubbele spelonk
die Abraham van Efron, de Hetiet, aankocht tot zijn familiegraf.
Ook het slachtveld, waar David Goliat versloeg, was niet zo ver
van hier.
(Door slachtveld is bedoeld het dal tussen Socho en Azeka, vier uren 
ten noordwesten van hier; cfr. I Sam. 17).  
Jezus’ begeleiders waren teruggekeerd en Hij ging nu om de ene
zijde van de tweedelige stad en zijn leerlingen, aan wie Hij dit
gewest als de plaats der ontmoeting aangewezen had, troffen Hem
aan op de holweg in het wilde dal. Zich uit dit diepe ravijn
wegwendend leidde Hij hen in een spelonk, die zeer wild,
moeilijk toegankelijk, maar zeer ruim was. (Er zijn er daar
meerdere, zie het kaartje). Hier brachten zij de nacht door. Hier
had de H. Familie op haar vlucht naar Egypte haar zesde
rustplaats gehad.
Later op 18 oktober vulde K. dit verhaal aan als volgt.  
De spelonk bij Efraïm, waarin Maria op haar vlucht
gerust had, werd later rust- of verblijfplaats van
Fascikel 11
283