background image
Joannes deed het anders; hij gebruikte een bekken (of kleine
schaal) met drie groeven, waaruit het water zich in drie stralen op
het hoofd uitstortte. Hier lieten zich zeer vele mensen dopen,
vooral uit Perea.
Jezus hield een preek op een kleine, met gras begroeide
heuvel, die in de nabijheid lag; Hij handelde over de
boetvaardigheid en de doop van de H. Geest;
Hij zegde o.m. “Mijn Vader heeft bij mijn doop de H.
Geest nedergezonden en gezegd: Dit is mijn geliefde
Zoon, in wie Ik mijn welbehagen heb.
Doch dit zegt Hij ook tot allen die Hem beminnen en
berouw over hun zonden hebben. En op allen die
gedoopt worden in de naam van de Vader, van de
Zoon en van de H. Geest, stort Hij zijn H. Geest uit en
dan zijn zij allen zijn zonen in wie Hij welbehagen
heeft; want Hij is de Vader van allen die zijn doop
ontvangen en daardoor voor Hem geboren worden.”
353.
Het bevreemdt me telkens opnieuw hoe dit alles in het Evangelie
zo kort verhaald is (als volgde alles onmiddellijk op elkaar), en
hoe b.v. volgens het evangelie, Andreas na op aanwijzing van
Joannes Jezus teruggevonden te hebben, aanstonds Petrus ontmoet
en hem bij Jezus brengt, ofschoon Petrus alleszins niet daar, maar
in Galilea was (Joa. 1, 41-42). Nog vreemder komt het mij altijd
voor – om een ander voorbeeld te geven – dat na Jezus’ intocht in
Jeruzalem, die wij op Palmenzondag herdenken, in het Evangelie
zo spoedig het laatste avondmaal en het Lijden volgt, ofschoon ik
tussen Intocht en Passie zo vele onderrichtingen van Jezus hoor en
zo vele dagen zie verlopen. – Hierom geloof ik dat Jezus hier nog
wel veertien dagen zal vertoeven, alvorens naar Galilea te gaan124.
124 Alles in het evangelie kort verhaald. – Vergeleken bij de verhalen van K.
Emmerick, zijn het inderdaad maar een betrekkelijk klein aantal, hoewel zeer
voorname gebeurtenissen uit het leven van Jezus.
Fascikel 12
388