background image
woord niet gevat hadden, lieten zij het zich door anderen
verklaren.
Jezus had de binnenkringen van het spel en de
prijzen geregeld en Hij verdeelde deze onder de
winners met treffende, vaak zeer wonderbare
bemerkingen. Jongere bruiloftsgasten liepen en sprongen over
gespannen guirlandes voor een vruchtenprijs. De vrouwen zaten
afgezonderd en speelden eveneens met (en om) vruchten. De
bruid zat gestadig tussen Maria en de tante van de bruidegom.
In de avond van 1 januari (3 Tebet), dus met het begin van 4
Tebet, hield Jezus in de synagoge, waar allen
vergaderd waren, een leerrede over de vreugd van
het geoorloofde vermaak, haar rol en betekenis, haar
maat, ernst en wijsheid. Hierna handelde Hij over de
echt, over man en vrouw, onthouding en kuisheid en
over de geestelijke echt. Aan het einde van die
onderrichting had het bruidspaar een apart
onderhoud met Jezus, die hen afzonderlijk
onderwees.
Hierop begon de bruiloft met een maaltijd en gedans; er werd
gedanst op de cadans van de muziek die kinderen maakten en die
daartussen ook koren zongen. Alle dansenden hadden doeken in
de hand, waarmee zij elkander aanraakten, wanneer zij in rijen of
gesloten kringen dansten; zonder zulke doeken raakten zij
elkander nooit aan. Bij bruidegom en bruid waren zulke doeken
zwart, bij de anderen geel. Bruidegom en bruid dansten eerst
alleen en dan dansten allen tegelijk.
De jonge dochters waren gesluierd, doch hun sluier was boven het
aangezicht even opgelicht; hun klederen waren van achteren lang
en van voren met snoeren een weinig opgeschort. De dans was
geen huppelen en springen als bij ons, eerder een wandelen in
allerlei lijnen en ondertussen maakten zij ook dikwijls
bewegingen met handen, hoofd en lichaam op de maat der
Fascikel 12
442