background image
Jezus had talrijke zieken uit de stad hierheen gezonden, want in de
stad had Hij wegens het gedrang geen genezingen gedaan.
De leerlingen hielpen Hem door de orde te handhaven en de
zieken te rangschikken; deze lagen rondom in de gaanderijen en
in tenten op draagbedden; ook waren zo vele mensen uit de stad
Hem hierheen gevolgd, dat zij er niet allen een plaats vonden. De
oversten en priesters handhaafden eveneens de orde.
Van de een tot de ander gaande genas Jezus vele van
deze zieken. Als ik zeg ‘vele’, dan bedoel ik daardoor
gewoonlijk een dertigtal. Zeg ik ‘verscheidene of enige’, men
versta dan hieronder een stuk of tien. (Dit ontneemt nochtans
haar waarde niet aan onze opmerking 5 in VOORREDE).
Daarna sprak Jezus ook nog over de dood van Mozes,
tot wiens gedachtenis eerlang een vastendag kwam;
hij begon de volgende dag ‘s avonds, 4 maart (viel dus op 5 maart
of 7 Adar)182.
Jezus knoopte daar een preek aan vast over het
Beloofde Land en zijn vruchtbaarheid. Hij zegde dat
dit alles niet alleen van lichamelijk voedsel, maar
ook van voedsel voor de ziel te verstaan was: het was
ook rijk aan profeten en goddelijke stemmen en de
vrucht daarvan was het beloofde Heil en de
boetvaardigheid in hen die het wilden ontvangen183.
182 De vastendag voor de dood van Mozes figureert op de joodse kalender
op dezelfde datum en dezelfde reden is er voor opgegeven.
183 Vruchtbaar aan goddelijke ‘stemmen’.
-
Vruchtbaar aan goddelijk stemmen - is dit niet hetzelfde als hetgeen de
rabbijnen in de Talmoed noemen ‘bat kol’? Hieronder verstaan zij een
soort van bovennatuurlijke stemmen, die de wil van God openbaren en
die, volgens hen, de vierde en laatste graad van de openbaring vormen?
-
De eerste graad zou zijn: de gave van profetie;
-
de tweede: de gave van de H. Geest;
-
de derde: het orakel van Oerim en Toemmim.
Fascikel 13
546