background image
475.
Ik zag Hem ook aan enigen het bevel geven zich in
water te baden, dat Hij eerst gezegend had; dit
waren vooral melaatsen en kinderen.
Hij ging ook tot een bron bij de synagoge en zegende
haar; men daalde er met een trap in af, want het water stond
diep.
Ook wierp Hij er zout in, dat Hij eerst had gezegend.
Naar aanleiding hiervan leerde Hij over Elizeüs, die
het water bij Jericho met zout verbeterd en geheiligd
had (II Kon. 2., 19-22). Hij legde uit wat het zout
betekende (cfr. fasc. 12, blz. nr. 385 en voetnoot 142), doch ik
ben dit vergeten.
Hij beval de mensen zich voortaan met water uit deze
bron te wassen, wanneer zij ziek zouden zijn; Hij
zegende altijd kruisgewijs; de leerlingen hielden dan zijn
mantel, die Hij bij zulke gelegenheden dikwijls aflegde, in
bewaring en zij reikten Hem het zout aan, dat Hij er
inwierp. Dit alles deed Hij met diepe ernst en
heiligheid.
Ik heb toen afdoende begrepen welk een kostbaar en heilig
iets het wijwater is224 en de gedachte schoot mij te binnen: “Was
224 De kracht van het wijwater. – “Wat is ze groot”, roept de H. Teresia uit, na
verhaald te hebben hoe zij ontelbare keren de kracht er van had
ondervonden. “Waarlijk ik kan het uitjubelen van vreugde, als ik zie
welke kracht de Kerk schenkt aan alle voorwerpen, die zij voor een
heilig gebruik wijdt en welke geheimzinnige kracht haar woorden aan
het water verlenen, als ik het verschil zie tussen gewijd en ongewijd
water.” (Leven, vertaling van Kwakman, 108).
De experimenten die men op onze zienster gemaakt heeft tijdens haar
leven, tonen dit nog klaarder en op een aanschouwelijke manier aan.
Maar helaas! nu werden zelfs de formules van de wijding tot bijna niets
herleid, de zin er van gewijzigd. Heeft dit water nog dezelfde kracht, gezien
Fascikel 14
673